Als je moet plassen, hoe krijg je dan de gevoel om te plassen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HET gevoel

Antwoorden (6)

Doordat er druk op je blaas komt te staan.
Omdat die vol zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij druk op je blaas worden zenuwuiteinden gestimuleerd in de blaaswand. Die geven signaaltjes die door je ruggegraat naar je hersenen gaan. En dat is dus een seintje om de WC op te gaan zoeken.
13 jaar geleden
Als je moet plassen dan zit vaak je blaas vol ( je buik )

er gaat dan een signaaltje naar je hersens toe....een stroom signaaltje.... die komt dan aan in de computer en de computer die zegt dan "error" : er is iets mis....

Dan vertaal je de error code : bijvoorbeeld errorcode 5050 en dan weet je dat het zover is om naar de wc te gaan.... of de bosjes in te gaan in sommige gevallen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De blaas is geen zelfdenkend orgaan op zich... De werking van de blaasspier is een precisiemechanisme dat wordt geregeld vanuit een centrum in de hersenstam (= het plascentrum). Vanuit dit zogenaamde plascentrum lopen zenuwvezels via het ruggenmerg naar de blaaswand, waar ze de spiercellen van de blaas aanzetten tot samentrekken en ontspannen. Van de blaas lopen ook zenuwvezels terug naar het plascentrum die voortdurend informatie doorgeven over de mate waarin de blaas gevuld is.

Ook het spannen en ontspannen van de sluitspier wordt gedeeltelijk vanuit dit centrum geregeld. Vanuit dit plascentrum wordt informatie doorgegeven naar de hersenen die de informatie omzetten tot concrete daden: de blaas moet geleegd worden, kan dat? Of moeten we de plas nog even ophouden omdat er geen toilet in de buurt is of omdat we geen tijd hebben. Is alles in orde, dan gaat er seintje naar de blaas: de sluitspier ontspant zich en de blaas trekt samen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
proprioceptie, een mechanische zenuwspoel die rekt in de spierlaag gelegen van het gladde spierweefsel van de blaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boven aan je blaas zit,zeg maar,een soort t sensortje die constateert dat de urine nu toch wel een erg hoge stand heeft bereikt en je dan duidelijk maakt: Huppakee,naar de WC! Net zo als biij een Senseoapparaat,maar dan andersom.
Snap je?