Fruit in de blender.Doen of niet?

Diëtiste zei dat fruit kapot gaat en dan geen voedingswaarde meer heeft? Alleen maar dikmakers

Weet jij het antwoord?

/2500

Gewoon doen. De vitamines en de vezels blijven gewoon intact. Voedingsvezels zijn microscopisch klein. Die zijn door een gewone huishoudblender echt niet kapot te maken. Aldus Wageningse hoogleraar voeding en farmacologie Renger Witkamp. Gooi er echter niet al te veel fruit in. Je krijgt anders in korte tijd veel suikers binnen terwijl je lichaam het niet doorheeft. Een appel eten duurt langer, in die paar minuten krijgen je hersenen een signaal dat het lichaam verzadigd is. In feite krijg je dan een fast-foodeffect en hoewel fruit natuurlijk gezonder is dan een hamburger, kun je ook van fruitsuiker dik worden.

Bronnen:
https://webcache.googleusercontent.com/sea...

een vers gemaakte smoothie word als "super food" genoemd dus ik zou zeggen "DOEN"

het kan wel, maar let goed op welke soorten fruit je bij elkaar doet. bijv. zoet fruit, maar doe daar ook citrusfruit door. dit inderdaad vanwege het feit dat je anders te veel suiker binnenkrijgt. je kunt ook mengen met groenten of kruiden. verse munt smaakt er erg lekker bij. er staan recepten genoeg op internet!

Jouw diëtiste heeft gelijk. Door het mixen van het fruit breken de vezels af en dat wil je niet....vooral jouw darmen zullen die vezels missen om te moeten werken. In een smoothie zit zo'n 10% suiker en deze suikerhoudende drank komt rechtsstreeks in jouw maag...je hoeft er niet eens op te kauwen! daarbij is juist kauwen erg goed voor niet alleen het gebit, maar ook de hersenen. https://www.optimalegezondheid.com/hersenen-gezond-houden-9-super-tips/ De smoothie verteert en wordt vanuit de darm ineens opgenomen in het bloed. Een groot deel hiervan wordt als reserve opgeslagen omdat aan de suikerbehoefte meteen wordt voldaan en zal zo als vet gaan opstapelen en verdikt. Indien je elke dag een smoothie zou drinken, is dit goed voor zeker zo'n 7,5 kg. per jaar aankomen. In een smoothie zitten ook vaak meer stukken fruit dan als je ze los zou eten. Twee of drie stukken fruit eten is gezond, maar de hoeveelheid die in een smoothie gaat niet. Overschrijdt je de aanbevolen hoeveelheid dus niet dan is er niets aan de hand, maar bij overschrijding werkt dit negatief op het lichaam...jouw lichaam behandelt ook alleen vruchtsuikers net zoals andere suikers.

Bronnen:
https://www.metronieuws.nl/lifestyle/food/...

Niks Dikmakers! Smoothies zijn prima zowel als vervanging van maaltijden als ook extra 's avonds bv. Let wel op de Hoeveelheden van Ingrediënten (aldus mijn diëtiste). ---------------------------------------------------------- Bijzondere diëtiste. Toevallig net gevraagd aan de mijne, antwoord: -2 stuks fruit per dag * -Prima om een smoothie met fruit te maken : geen dikmaker ** -Let wel op Alle Ingrediënten! Er zijn veel recepten, maar als je op hoeveelheden (suiker/fruit) moet letten, kan je een beter een paar basisingrediënten aanhouden, is mijn ervaring. Mijn smoothies beginnen met banaan (1/2 of hele) Griekse yoghurt (0% vet -naturel-) komkommer bleekselderij paprika. Appel wat aardbeien wilde perzik of handje rood fruit uit de vriezer (te koop supermarkt) of ... vul maar in en probeer maar uit wat je lekker vind). Spinazie, prima, paar handjes of sla en/of andere groente wat jezelf lekker vindt (andijvie+boerenkool hoor ik). Dagvers is het beste drinken. (Mijn ontdekking is een groentensmoothie met knoflook heerlijk :P) Zo kan je ook banaan vervangen door een handje havermout (binden) en ander fruit erbij, maar dan kies je wel voor een ondanks de dikke Griekse yoghurt zeer vloeibare en toch erg dunne smoothie. Vergeet niet dat je ook melk en zelfs karnemelk kunt gebruiken. Dikmakers onder fruit : "Nogmaals, als fruit in deze lijst staat betekent dat zeker niet dat je het niet meer mag eten – het bevat immers nog steeds allerlei gezonde stoffen. Het is alleen wel fruit dat -----in grote hoeveelheden----- voor gewichtstoename kan zorgen. Rozijnen (291 kcal) Gedroogde vijgen (270 kcal) Granaatappels (82 kcal) Bananen (80 kcal) Blauwe bosbessen (75 kcal) Lychee (66 kcal) Druiven (66 kcal) Kiwi's (60 kcal)" https://drogespieren.nl/afvallen/welke-fruitsoorten-echte-dikmakers -Ananas vers natuurlijk, ook in blik op eigen sap of water, niet op siroop! teveel suiker dan. -Houd je aan hoeveelheden, dikmakers komen meestal door verkeerde hoeveelheden. Toegevoegd na 1 uur: Herstel...: Zo kan je ook banaan of havermout gebruiken om te binden. Kies je echter voor geen van beide en neem je alleen ander fruit erbij, dan kies je wel voor een ondanks de dikke Griekse yoghurt zeer vloeibare en toch erg dunne smoothie. Vergeet niet dat je ook melk en zelfs karnemelk kunt gebruiken, wordt 't nog dunner dus.

Bronnen:
https://drogespieren.nl/afvallen/welke-fru...

Fruit in de blender is een dikmaker, omdat je dan makkelijk te veel fruit binnenkrijgt zonder dat je lichaam zich verzadigd gaat voelen. Zes sinaasappelen los eten lukt niemand in 10 minuten, een glas leegdrinken met het sap van 6 stuks lukt je in 5 minuten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100