Komt het mannelijke kaalheidspatroon ook bij vrouwen voor?

Ik merk de laatste jaren op dat mijn voorhoofd steeds groter wordt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit komt door het mannelijke geslachtshormoon testosteron.

Dit hormoon gaat zich hechten aan receptoren aan de haarzakjes. Hierdoor kunnen de haarzakjes hun functie niet meer goed uitvoeren. De binding van DHT aan de receptor zorgt ervoor dat de groeifase sneller verloopt.
Een normale groeifase duurt ongeveer vijf tot zes jaar. Na deze vijf jaar, is een haar een paar maanden in een rustfase en daarna valt de haar uit. Hierna ontstaat een nieuwe haar in het haarzakje. Deze cyclus kan zichzelf zo’n twintig keer herhalen. Bij alopecia androgenica is de groeifase verkort tot nog maar drie tot vier maanden. Er ontstaan nu dan nog maar twintig cycli van ongeveer 4 maanden, waardoor je haar binnen een aantal jaren is verdwenen.

Ook treden er veranderingen op in het haarzakje zelf. Een theorie is dat de schacht van het haarzakje kleiner wordt, waardoor het haarzakje uiteindelijk verschrompelt. Het haarzakje kan nu alleen nog maar hele kleine dunne haartjes maken, die voor het oog niet goed meer zichtbaar zijn.
Een andere theorie is dat het haarzakje juist dikker wordt. In dit geval zou deze verdikking ervoor zorgen dat de haartjes niet ouder worden dan een paar maanden.

Alopecie androgenica komt zowel bij mannen als bij vrouwen voor. Alleen uit de kaalheid zich niet op dezelfde manier. Kaalheid bij mannen begint met het terugtrekken van de voortse haarlijn (inhammen) en uitdunnen van het haar bovenop het hoofd. De zijkant en de achterkant van het hoofd zijn meestal niet aangedaan. Bij vrouwen bestaat het beeld vooral uit verdunning van het haar, maar wordt echte kaalheid meestal niet gezien. Dit heeft ermee te maken dat mannen 7 keer zoveel testosteron hebben als vrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dat is voor vrouwen niet gebruikelijk en ook niet normaal. Pas een flink end na hun zestigste, vaak pas na hun zeventigste krijgen vrouwen ook veeeel dunner haar, maar dat volgt geen mannelijk patroon. Hoewel de meeste echt oude vrouwen ook een erg hoog voorhoofd gaan krijgen.

In ieder geval zou ik als het ernstig is toch eens mijn licht opsteken bij de huisarts. Het kan namelijk een bijwerking van bepaalde medicijnen zijn, maar er kan ook sprake zijn van allopetia areata, die dan toevallig op het voorhoofd begint.

Toegevoegd na 45 seconden:
Ik moest nog even naar je leeftijd spieken, maar jij bent echt nog veel te jong om al echt kaalheidsverschijnselen te krijgen. Voor alle zekerheid toch even naar laten kijken dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja helaas, kijk maar eens in bejaardenhuizen,
Maar vrouwen maken hun hoofdhuid ook kapot door al het geverf van de haren. Dat is uiteindelijk slecht voor de wortels. Dat is echter bijkomend.
Bij vrouwen zie je ook steeds meer kaalheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, vrouwen worden niet kaal via pattern baldness. Maar in Aziatische landen worden vrouwen wel kalig, in de zin, dat het bovenop en vooraan erg uitdunt.