Moet men een andere chirurg bellen als men tijdens operatie concludeert dat de kwaal bij een ander specialisme hoort?

Bij niet levensbedreigende operatie, tussen 9:00 uur en 17:00 uur.

6 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Gelukkig komt dat maar zelden voor, zeker als de chirurg vooraf netjes zijn onderzoek heeft kunnen doen. De beeldvormingstechnieken zijn tegenwoordig erg nauwkeurig.

In zo'n geval zal de chirurg een inschatting moeten maken of hijzelf voldoende bekwaam is om de andere ingreep uit te oefenen. Er zijn erg gespecialiseerde chirurgen, maar er zijn ook veel algemeen chirurgen; zij voeren minder ingewikkelde maar wel een breder scala aan operaties uit.

Als de chirurg bekwaam is, de situatie in de operatiekamer staat het toe (qua personeel, alle benodigde apparatuuris aanwezig, de rest van de agenda enz) en de chirurg acht het ethisch ook toelaatbaar (de andere ingreep inclusief eventuele consequenties zijn immers niet met de patiënt besproken) dan kan hij besluiten om door te gaan.

Als aan één van de voorwaarden niet is voldaan dan wordt de hele ingreep afgeblazen. Als het nodig is wordt de patiënt dan meestal gewoon verwezen naar het spreekuur van het andere specialisme.
In meer spoedeisende situaties wordt desnoods de dienstdoende van het andere specialisme erbij geroepen, die kan ook gewoon op de operatiekamer komen. Dan wordt er onderling bekeken hoe er verder gehandeld moet worden. Bij echte spoed kan de andere chirurg de operatie overnemen, maar als het kan zal de operatie dan uitgesteld worden.