Als ik water in plaats van melk drink mis ik dan voedingsstoffen?

Ivm verkoudheid die al 5 weken duurt drink ik bij het ontbijt, lunch en avondeten water in plaats van melk mis ik nu veel belangrijke stoffen? Of is het wel oké?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
6 jaar geleden
Ligt er aan wat je verder eet en drinkt op een dag.
TurfGraver
6 jaar geleden
Ik drink nooit melk. Leef nog steeds. :-)

Antwoorden (2)

Er is niets mis met het drinken van water; integendeel zelfs. Of jij voedingsstoffen mist nu je geen melk drinkt, hangt af van je verdere voedingspatroon. Als jij voor de inname van je B12, B2 en calcium erg afhankelijk bent van je melk en je verder amper producten gebruikt met (één van deze) stoffen erin, dan zou je dat nu te kort komen. (Overigens ook niet zo'n ramp als het maar tijdelijk is.) Als jij verder een gezond voedingspatroon hebt en je krijgt ook zónder die melk alles voldoende binnen, dan kom je niets te kort als je geen melk gebruikt. Verder biedt melk ten opzichte van water extra eiwit en calorieën; tenzij je heel weinig of heel eenzijdig eet, kom je dat niet zo snel tekort.

Als je twijfelt of je over de langere termijn wel alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt, zou je eens een paar dagen een voedingsdagboekje bij kunnen houden en de resultaten daarvan in kunnen voeren bij één van de vele rekenhulpen op dit gebied die het internet momenteel rijk is. Zoiets kan best goede inzichten geven.

Overigens is het niet echt normaal dat een verkoudheid meer dan vijf weken duurt, en is het nooit aangetoond dat het drinken van melk invloed heeft op de symptomen van een verkoudheid. Het is wél een wijdverspreide volkswijsheid. Het kan geen kwaad om melk te laten staan, maar het zal ook niet helpen. Als je al vijf weken verkouden bent, moet je je af gaan vragen of er niet een andere oorzaak kan zijn voor je klachten, zoals een allergie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Melk is een bron van dierlijk eiwit, vet, en vitamine B12; in principe is het volledig voedsel. Opvallend genoeg is melk geen bijzonder goede bron van calcium en andere mineralen (mineralen uit melk worden slecht opgenomen).

Als je geen of minder melk drinkt, is het zinvol meer andere dierlijke producten te consumeren (vlees, vis, ei).
tinus1969