Moet ik melatonine gebruiken?

Laatst ben best lang wakker. Ik ga bijv. slapen om 00.00 uur en word wakker om 04:00 uur. In slaap vallen lukt niet echt. Ik ben niet op mn telefoon, ik doe aan ontspanningsoefeningen en dat werkt ook niet etc. Kom ik tekort aan melatonine en moet ik ze gebruiken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Melatonine kun je gebruiken, zij het wel opbouwend om tot rust te komen en zo incidenteel beter te kunnen slapen. Melatonine is geen oplossing voor de lange termijn. Als je daadwerkelijke slaapproblemen hebt is een bezoek aan de huisarts een oplossing. Mocht je het eerst zelf willen uitvogelen, lees dan het onderstaande. Op de lange termijn zouden anminozuren goed helpen, recentelijk beginnen die steeds meer aanzien te krijgen als aanvulling op de huidige middelen. Aminozuren zijn de bouwstenen van ons lichaam, en extra aminozuren als aanvulling kunnen een oplossing zijn voor dingen als haaruitval, tandvleesproblemen en ook slapeloosheid. Ik heb zelf ervaring met aminozuren voor haaruitval, en die werken beter dan welk ander middel dan ook. Aminozuren voor slapeloosheid bevatten weer andere stoffen en kunnen zorgen voor een betere slaapconditie op de langere termijn. Mocht je voor aminozuren willen gaan, dan worden op veel websites de aminozuren van Juvel-5 aangeraden. Die zijn redelijk prijzig, maar werken wel echt bijzonder goed (bij mij in elk geval). Laat je vooral informeren bij een apotheek, of bij je huisarts; die heft er ongetwijfeld ook verstand van. Succes! Toegevoegd na 25 minuten: Als aanvulling; een tekort aan melatonine zorgt er niet voor dat je minder goed slaapt, dat is echt een fabeltje. Je kunt melatonine gebruiken na een jetlag, of via de huisarts bespreken of je een tijdje met melatonine wat beter zou kunnen slapen indien je lichaam te weinig aanmaakt. Echter, je lichaam vult dit hoe dan ook altijd weer aan. Een tekort aan melatonine is bijna altijd een tijdelijk iets. Dus indien je van je slaapproblemen af wil komen, denk dan aan een slaapritme: om 22:00 uur in bed gaan liggen, en om 7 :00uur je bed uit bijvoorbeeld. Je lichaam krijgt dan in de gate dat het rust op die tijden, en dat niet kan buiten die tijden. En denk daarnaast om (al dan niet via je huisarts) iets te zoeken waardoor je op de lange termijn van je slaapproblemen af kunt komen, bijvoorbeeld via aminozuren.

Bronnen:
http://www.aminozuur.com/toepassingsgebied...

Als je wilt weten of je melatonineaanmaak verstoord is, zal je het moeten laten testen. Je kunt niet uit alleen je slaappatroon opmaken dat je een verlate of verminderde melatonineaanmaak hebt. Als dit probleem nog maar kort bestaat, zou ik als ik jou was eerst nog even afwachten. Is het een langdurig probleem en/of beperkt het je overdag in je functioneren, ga dan eerst naar je huisarts. Die kan je waarschijnlijk al een heel eind op weg helpen. Slaapproblemen kunnen allerlei oorzaken hebben en worden lang niet altijd veroorzaakt door een probleem met de melatonineaanmaak. Als je slaapprobleem je ernstig beperkt in je dagelijkse leven en er is een vermoeden dat de melatonineaanmaak inderdaad een rol speelt bij je slaapprobleem zoals bij DSPS (delayed slaap phase syndrome), dan zou je huisarts je door kunnen verwijzen naar een slaapspecialist. Er zou sprake van kunnen zijn van DSPS als je minstens twee uur later dan gemiddeld pas slaperig wordt en je daarom niet op een normale tijd in slaap kunt vallen. Wanneer je je eigen schema mag volgen en je later naar bed gaat en pas later wakker hoeft te worden, heb je geen problemen om in slaap te vallen en voel je je beter. Er zijn niet veel ziekenhuizen waar je je melatonineaanmaak kunt laten testen. Het Gelderse Valleiziekenhuis in Ede is heel lang het enige ziekenhuis geweest waar dit kon, misschien is dat nog steeds het geval. Voor het melatonineonderzoek krijg je een envelop thuisgestuurd met materiaal waarmee je zelf thuis speeksel kunt verzamelen om te laten testen (in de avond elk uur op een watje kauwen en dat in een buisje stoppen). Voor eventuele andere onderzoeken en voor het bespreken van de uitslag moet je naar de poli komen. Als er sprake is van een verlate aanmaak van melatonine, kan het helpen om vijf uur vóór de start van je eigen productie extra melatonine te nemen. Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van melatonine op een ander tijdstip lang niet altijd effectief is en zelfs de biologische klok kan verstoren. Daarom is het verstandig om - zéker wanneer er mogelijk sprake is van een stoornis in de chronobiologie - de eigen aanmaak eerst te laten onderzoeken en niet 'zomaar' melatonine te gaan gebruiken. Wanneer blijkt dat het probleem niet in de melatonineaanmaak zit, ben je dan bij een slaapcentrum meteen op de goede plek om advies te krijgen over wat dan wél het probleem kan zijn.

Bronnen:
http://www.melatoninecheck.nl/documents/NSWO.pdf
https://www.geldersevallei.nl/afdelingen/1...

Dat zou best wel kunnen dat je een tekort hebt aan melatonine. Als ik het zo lees heb je, net zoals ik, twee problemen. Inslapen en doorslapen. Voor inslapen gebruik ik gewone melatonine nodig en voor het doorslapen de time released variant. Die laatste geeft de melatonine langzaam gedurende de nacht af, dus daarom helpt het met doorslapen. Het kan soms lastig zijn om de juiste dosering te vinden. Op www.melatonine.nl hebben ze een handige duo verpakking geschikt voor inslapen en doorslapen. Je kunt met de lage dosering starten. Is het probleem dan nog doorslapen dan verhoog je de time released en is het inslapen de gewone melatonine. Word je met een dof gevoel in je hoofd wakker of last van hoofdpijn dan betekent dit dat je een te hoge dosering gebruikt. Ik heb goede ervaringen met de Eazzysleep melatonine. Goede kwaliteit, goedkoop en snel afgeleverd.

Bronnen:
https://www.melatonine.nl/online-bestellen...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100