Mag een huisartsenpraktijk je medisch dossier gebruiken om niet medische informatie op te slaaN?

In mijn praktijk is veel verloop onder de huisartsen. Ik vroeg de telefonist expliciet om de huisarts te spreken en wilde niet door haar geholpen worden. Nu stat er in mijn medisch dossier dat ik discrimineer. Mijn vraag is mag dit zomaar in Nederland? Er heeft nooit een gesprek plaats gevonden. Ik kwam er achter bij opvragen medisch dossier.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, er mag geen niet-medische informatie in opgeslagen worden. Artikel 7: 454 lid 1 Wgbo: “de hulpverlener (…) richt een dossier in met betrekking tot de behandeling van de patiënt. Hij houdt in het dossier aantekening van de gegevens over de gezondheid van de patiënt en de te diens aanzien uitgevoerde verrichtingen en neemt andere stukken, bevattende zodanige gegevens, daarin op, een en ander voor zover dit voor een goede hulpverlening noodzakelijk is.” Persoonlijke werkaantekeningen en niet ter zake doende oordelen horen hier dus niet in thuis. Toegevoegd na 3 dagen: Voor de zekerheid heb ik FlipjeBoot (huisarts) om een reactie gevraagd. Dit bericht mocht ik plaatsen: Allereerst is het antwoord dat je geeft het enig juiste, door het komt vastgestelde, antwoord. Voor mij als dokter is dit wel een erg juridische zienswijze en heb er dus wel wat kanttekeningen bij. Het is eigenlijk nog maar de vraag of de regel inderdaad in het dossier staat. Ieder huisartsensysteem (er zijn er vele) kent de mogelijkheid van een attentieregel; bij het openen van een dossier komt er dan een pop-up in beeld met belangrijke (maar niet per se medische) informatie. Ik ken bijvoorbeeld een tweeling met dezelfde voorletters (en uiteraard geboortedatum, achternaam, adres enz). Bij de pop-up van één van de twee staat "litteken linker wenkbrauw". Bij het maken van een visitebriefje, hetgeen de meeste huisartsen gebruiken als "uitdraai van het dossier", wordt deze regel automatisch meegenomen, hoewel het officieel (naar mijn weten) geen onderdeel van het dossier is. Sommige informatie is nu eenmaal zo belangrijk of handig dat je het wel moet vastleggen; als een patiënt een van mijn medewerkers discrimineert dan vind ik dat belangrijk genoeg. De officiële plek voor werkaantekeningen is vaak zover weggestopt dat het simpelweg niet goed bruikbaar is. Er is trouwens ook een goede kans dat de assistente (en dus niet de huisarts) zo’n regel in het dossier heeft gezet; met als doel dat patiënte tijdens een consult aangesproken kan worden op de discriminatie. Als hulpverlener moet je gerust wat kunnen hebben, maar we hoeven niet alles te pikken. Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat een verzoek om de huisarts zelf te spreken meteen aangemerkt wordt als discriminatie. Zie verder reacties ->

Bronnen:
http://medischedossiers.com/definitie/
https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/art...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100