Mag een huisartsenpraktijk je medisch dossier gebruiken om niet medische informatie op te slaaN?

In mijn praktijk is veel verloop onder de huisartsen. Ik vroeg de telefonist expliciet om de huisarts te spreken en wilde niet door haar geholpen worden. Nu stat er in mijn medisch dossier dat ik discrimineer. Mijn vraag is mag dit zomaar in Nederland? Er heeft nooit een gesprek plaats gevonden. Ik kwam er achter bij opvragen medisch dossier.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
tinus1969
6 jaar geleden
An sich lijtk me een aantekening dat je in het verleden hebt aangegeven nooit door telefonistes geholpen te willen worden, best handig. Of stond dat er niet? Wat stond er precies wel?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat heeft het grote verloop onder de huisartsen ermee te maken of je al dan niet met de 'telefonist' wilt spreken?

Antwoorden (1)

Nee, er mag geen niet-medische informatie in opgeslagen worden.

Artikel 7: 454 lid 1 Wgbo: “de hulpverlener (…) richt een dossier in met betrekking tot de behandeling van de patiënt. Hij houdt in het dossier aantekening van de gegevens over de gezondheid van de patiënt en de te diens aanzien uitgevoerde verrichtingen en neemt andere stukken, bevattende zodanige gegevens, daarin op, een en ander voor zover dit voor een goede hulpverlening noodzakelijk is.”
Persoonlijke werkaantekeningen en niet ter zake doende oordelen horen hier dus niet in thuis.

Toegevoegd na 3 dagen:
Voor de zekerheid heb ik FlipjeBoot (huisarts) om een reactie gevraagd.
Dit bericht mocht ik plaatsen:

Allereerst is het antwoord dat je geeft het enig juiste, door het komt vastgestelde, antwoord. Voor mij als dokter is dit wel een erg juridische zienswijze en heb er dus wel wat kanttekeningen bij.
Het is eigenlijk nog maar de vraag of de regel inderdaad in het dossier staat. Ieder huisartsensysteem (er zijn er vele) kent de mogelijkheid van een attentieregel; bij het openen van een dossier komt er dan een pop-up in beeld met belangrijke (maar niet per se medische) informatie.
Ik ken bijvoorbeeld een tweeling met dezelfde voorletters (en uiteraard geboortedatum, achternaam, adres enz). Bij de pop-up van één van de twee staat "litteken linker wenkbrauw".
Bij het maken van een visitebriefje, hetgeen de meeste huisartsen gebruiken als "uitdraai van het dossier", wordt deze regel automatisch meegenomen, hoewel het officieel (naar mijn weten) geen onderdeel van het dossier is. Sommige informatie is nu eenmaal zo belangrijk of handig dat je het wel moet vastleggen; als een patiënt een van mijn medewerkers discrimineert dan vind ik dat belangrijk genoeg.
De officiële plek voor werkaantekeningen is vaak zover weggestopt dat het simpelweg niet goed bruikbaar is.
Er is trouwens ook een goede kans dat de assistente (en dus niet de huisarts) zo’n regel in het dossier heeft gezet; met als doel dat patiënte tijdens een consult aangesproken kan worden op de discriminatie. Als hulpverlener moet je gerust wat kunnen hebben, maar we hoeven niet alles te pikken. Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat een verzoek om de huisarts zelf te spreken meteen aangemerkt wordt als discriminatie.
Zie verder reacties ->
SimonV
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
De mededeling dat patiënt niet door telefonistes geholpen wenst te worden, lijkt me te vallen onder 'zodanige gegevens, (..) een en ander voor zover dit voor een goede hulpverlening noodzakelijk is'.
SimonV
6 jaar geleden
De patiënt veroordelen vanwege discriminatie omdat deze een keer niet door de assistente geholpen wil worden lijkt me niet relevant voor een goede hulpverlening.
Het zou een persoonlijke aantekening kunnen zijn, buiten het dossier om.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vraag is eerder of het om deze telefonist ging (doktersassistente?) of om welke telefoonbeantwoorder dan ook. Dan pas kan er al dan niet sprake zijn van discriminatie. Echter als het puur gaat om een keer -deze keer- dan is het een op zichzelf staande gebeurtenis.
Kent vs de telefonist wel? Is het eigenlijk niet nuttig om alles in een medisch dossier op te slaan? Gedrag/karakter hoort er toch ook bij, is ook medisch. Eventueel apart in het dossier.
SimonV
6 jaar geleden
Tinus1969: je hebt wel gelijk, denk ik, als VS de telefonist nooit wil spreken.
Jodokus52: gedrag kan inderdaad ook van belang zijn. In een dossier horen ook thuis:
• Gegevens die voor een patiënt ook bij de volgende behandeling, onderzoek relevant blijven (persoonsgebonden gegevens).
SimonV
6 jaar geleden
Vervolg antwoord FlipjeBoot:
De eerste die me precies de grenzen van medische info kan aangeven moet ik ook nog leren kennen. "Discriminatie" an such is geen medisch iets en kent wel een waardeoordeel en mag dus niet vermeld worden. Aan de andere kant is discriminatie soms ook een symptoom van wel medische zaken (gedragsstoornis, psychotische stoornissen, persoonlijkheidsstoornissen) en dan is het opeens wel medische info. Denk je dat een arts altijd kan weten welke van de twee het in de toekomst zal blijken te zijn?
Al met al dus wel wat zaken die zo’n vermelding in het dossier (of aanhangende stukken) wel degelijk zouden rechtvaardigen, althans in mijn ogen maar ik geen specialist op het juridisch vlak.
Overigens ook wel goed om eens te vermelden dat het advies dat een assistente geeft gewoon een doktersadvies is. In principe bepaalt de patiënt niet dat hij de arts te spreken krijgt, de assistente bepaalt dat (of op een later tijdstip de arts alsnog.) De assistente is immers opgeleid om dat soort inschattingen te kunnen maken en die adviezen te kunnen geven. Wij artsen hebben ook nog andere dingen te doen…
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Plus !
Vooral ook voor het actief benaderen van een goede bron.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+mee eens Ozewiezewozewiezewallakristallakristozewiezewozewiezewieswieswieswies ::))
halve + voor @FlipjeBoot!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Nu doet iemand eindelijk eens de moeite om mijn naam volledig te spellen... gaat het wéér niet goed. ;'-( :-D