Heeft adhd iets te maken met autisme?

Ik heb tijd geleerd dat adhd een vorm van autisme is of dat adhd ook een autistische stoornis is. Nu sprak ik iemand die mij vertelde dat dat totaal niks met elkaar te maken heeft, adhd en autisme. Een adhd-er is niet autistisch volgens hem. Je kunt wel adhd EN autisme hebben zegt ie. Heeft het niets met elkaar te maken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het zijn twee aparte, te onderscheiden aandoeningen. Dus ADHD is géén vorm van autisme of vice versa. Voor het stellen van de diagnose is het vereist dat er goed gekeken wordt welke aandoening de klachten het beste verklaart. Bij ADHD staat er bij dat de klachten niet beter te verklaren moeten zijn door een pervasieve ontwikkelingsstoornis (waar autisme onder valt). Bij de verschillende autistische stoornissen staan ook dergelijke uitsluitingen, al geloof ik niet dat ADHD of zelfs ontwikkelingsstoornissen in het algemeen daar specifiek worden genoemd. Sommige mensen zijn daarom van mening dat het niet mogelijk is om zowel ADHD als autisme bij iemand vast te stellen, omdat voor het stellen van de diagnose ADHD vereist is dat de klachten niet beter te verklaren zijn door een pervasieve ontwikkelingsstoornis. Dat is echter niet helemaal correct: de DSM vereist dat de klachten (hyperactiviteit en impulsiviteit) "niet beter te verklaren zijn" door een vorm van autisme, en sluit dus niet uit dat er óók sprake kan zijn van een vorm van autisme, als dit maar geen betere verklaring is voor de klachten. Oftewel: de clinicus zal goed moeten beoordelen of het stellen van een aanvullende diagnose ADHD in een specifieke situatie zinvol is of dat de klachten ook verklaard kunnen worden vanuit een onderliggende autistische stoornis. In de praktijk zal het afhangen van de clinicus of die bij een kind met kenmerken van zowel autisme als ADHD alleen autisme zal vaststellen (bijvoorbeeld een atypisch autisme in de categorie PDD-NOS als de DSM-IV wordt aangehouden) of dat het stellen van beide diagnoses meer recht doet aan de individuele situatie. Wat de aandoeningen met elkaar gemeen hebben, is het feit dat ze tot dezelfde categorie stoornissen behoren. In de DSM-IV is dat de categorie "disorders usually first diagnosed in infancy, childhood, or adolescence" (kortweg: disorders of childhood), en in de DSM-V is wordt er gesproken van "Neurodevelopmental disorders" (er zijn wat andere veranderingen in die categorieën, maar die laat ik even voor wat het is). Zowel ADHD als autisme worden dus gezien als neurobiologische ontwikkelingsstoornissen. Dat zijn ontwikkelingsstoornissen die zich vaak al op zeer jonge leeftijd manifesteren en waarbij er sterke aanwijzingen zijn dat een afwijkende hersenontwikkeling een rol speelt. Andere voorbeelden van neurobiologische ontwikkelingsstoornissen zijn verstandelijke beperkingen, leerstoornissen, motorische stoornissen en ticstoornissen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100