Heeft adhd iets te maken met autisme?

Ik heb tijd geleerd dat adhd een vorm van autisme is of dat adhd ook een autistische stoornis is. Nu sprak ik iemand die mij vertelde dat dat totaal niks met elkaar te maken heeft, adhd en autisme. Een adhd-er is niet autistisch volgens hem. Je kunt wel adhd EN autisme hebben zegt ie. Heeft het niets met elkaar te maken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
6 jaar geleden
Het is niet hetzelfde
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat ik er mee bedoelde is dat ADHD en Autisme gevoed worden door het eten en injecties die we krijgen waar aluminium in zit het zijn allebij neurologische afwijkingen maar niet hetzelfde
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
PlanetXholland : niet zo para hoor. Kom een met een bron? Je krijgt daar geen autisme of adhd van hoor... Je hebt je gek laten maken door verhaaltjes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@PlanetXHolland: de relatie tussen autisme en vaccinaties is al HEEL lang ontkracht. Weet je dat die hele theorie de wereld in is gekomen door één artikel dat later is ingetrokken, en dat geschreven was door een arts die daarna uit zijn vak is gezet? Vervolgens zijn er weet-ik-hoeveel onderzoeken geweest die geprobeerd hebben dat verband te bevestigen, wat nooit is gelukt. Niet zo vreemd, want het oorspronkelijke artikel hing aan elkaar van gefraudeerde data. Wat voeding betreft is er één onderzoek dat een relatie heeft gevonden tussen voeding en een bepaald percentage van de ADHD'ers, maar dat onderzoek heeft nogal wat methodologische problemen. Tussen voeding en autisme is nooit enige relatie aangetoond.
Erna55
6 jaar geleden
@planetxholland :
Lees eens : http://www.ggznieuws.nl/home/vaccins-geen-oorzaak-van-autisme/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tussen voeding en adhd en/of autisme geen verband? Misschien dat het niet als oorzaak gevonden kan worden, dat zal komen doordat er een combinatie van factoren is. Als de aandoening er is, is er veel te verbeteren met voeding.
Bij adhd is dat een zoektocht, omdat er meerdere hoofdoorzaken zijn, denk o.a. aan voedsel overgevoeligheden. Maar de basis is echt gezond eten.
Bij autisme vooral het (weer) toevoegen van bepaalde vetten..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Autisme en ADHD zijn aangeboren .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Aangeboren is een behoorlijke aanname, waar behoorlijke twijfels over zijn. Maar ook als dat zo is kunnen omgevingsfactoren het verergeren en/of verbeteren.

Antwoorden (1)

Het zijn twee aparte, te onderscheiden aandoeningen. Dus ADHD is géén vorm van autisme of vice versa. Voor het stellen van de diagnose is het vereist dat er goed gekeken wordt welke aandoening de klachten het beste verklaart. Bij ADHD staat er bij dat de klachten niet beter te verklaren moeten zijn door een pervasieve ontwikkelingsstoornis (waar autisme onder valt). Bij de verschillende autistische stoornissen staan ook dergelijke uitsluitingen, al geloof ik niet dat ADHD of zelfs ontwikkelingsstoornissen in het algemeen daar specifiek worden genoemd. Sommige mensen zijn daarom van mening dat het niet mogelijk is om zowel ADHD als autisme bij iemand vast te stellen, omdat voor het stellen van de diagnose ADHD vereist is dat de klachten niet beter te verklaren zijn door een pervasieve ontwikkelingsstoornis. Dat is echter niet helemaal correct: de DSM vereist dat de klachten (hyperactiviteit en impulsiviteit) "niet beter te verklaren zijn" door een vorm van autisme, en sluit dus niet uit dat er óók sprake kan zijn van een vorm van autisme, als dit maar geen betere verklaring is voor de klachten.
Oftewel: de clinicus zal goed moeten beoordelen of het stellen van een aanvullende diagnose ADHD in een specifieke situatie zinvol is of dat de klachten ook verklaard kunnen worden vanuit een onderliggende autistische stoornis. In de praktijk zal het afhangen van de clinicus of die bij een kind met kenmerken van zowel autisme als ADHD alleen autisme zal vaststellen (bijvoorbeeld een atypisch autisme in de categorie PDD-NOS als de DSM-IV wordt aangehouden) of dat het stellen van beide diagnoses meer recht doet aan de individuele situatie.

Wat de aandoeningen met elkaar gemeen hebben, is het feit dat ze tot dezelfde categorie stoornissen behoren. In de DSM-IV is dat de categorie "disorders usually first diagnosed in infancy, childhood, or adolescence" (kortweg: disorders of childhood), en in de DSM-V is wordt er gesproken van "Neurodevelopmental disorders" (er zijn wat andere veranderingen in die categorieën, maar die laat ik even voor wat het is).
Zowel ADHD als autisme worden dus gezien als neurobiologische ontwikkelingsstoornissen. Dat zijn ontwikkelingsstoornissen die zich vaak al op zeer jonge leeftijd manifesteren en waarbij er sterke aanwijzingen zijn dat een afwijkende hersenontwikkeling een rol speelt. Andere voorbeelden van neurobiologische ontwikkelingsstoornissen zijn verstandelijke beperkingen, leerstoornissen, motorische stoornissen en ticstoornissen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zoveel mogelijk E nummers vermijden , Fluoride vrij poetsen ( fluoride is een afvalproduct van de Aluminium industrie ) fluoride in je systeem bind zich makkelijk aan metalen . Aluminium hoopt zich op in de hersenen en kan adhd autisme veroorzaken . Aluminium zit ook in bijna alle injecties die onze kinderen krijgen en dan niet te spreken over de zogenaamde vliegtuigstrepen ( chemtrails ) of GEO Engineering daar zit ook Aluminium nano deeltjes in . Ik hoop dat je Engels een beetje goed is .
http://www.activistpost.com/2017/05/rhode-islands-surprising-geoengineering-act-2017.html
http://www.geoengineeringwatch.org/links-to-geoengineering-patents/
Dit zijn geen aluhoedjes sites , dit zijn officiële sites
Ik heb zelf ook adhd en ben overgestapt van Dexamfetamine naar CBD olie en het werkt veel beter en is gezonder voor je lichaam !!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zijn die ehm... adviezen(?) voor mij bedoeld? Of voor de VS? En waarom? Dat kan ik niet uit je reactie halen namelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
PlanetXholland : niet zo para hoor. Kom een met een bron? Je krijgt daar geen autisme of adhd van hoor… Je hebt je gek laten maken door verhaaltjes.
Erna55
6 jaar geleden
@PlanetXholland :
Lees eens : http://www.ggznieuws.nl/home/vaccins-geen-oorzaak-van-autisme/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord Lies12! Het is nu duidelijk voor me. Adhd zelf is dus geen vorm van autisme. Nu snap ik het.