Ik heb zojuist bloed gedoneerd bij de bloedbank, maar het stroomde niet snel genoeg, dus de zak zat niet vol binnen 15min. Wat doen ze er nu mee?

Kunnen ze nu nog wel iets doen met het bloed, of word dit dan vernietigd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ritsuka
6 jaar geleden
Heb je dit niet gevraagd?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, dit heb ik wel gevraagd,maar het meisje dat bij mij bloed afnam was een stagair en ze vertelde me dat ze dit ook niet zo goed wist, maar ze dacht dat ze er nog wel wat mee konden doen.
Nu weet ik dat ze dit meestal zullen zeggen omdat ze de donor niet willen teleurstellen (je doneert een halve liter die ze misschien laten vernietigen).

Antwoorden (1)

Slechts een klein gedeelte van het bloed dat afgenomen wordt, wordt gebruikt voor rechtstreekse transfusie. Het grootste deel (en hierbij ook de onvolledige donaties) wordt gescheiden in plasma, rode bloedplaatjes en witte bloedplaatjes . Hieruit worden medicijnen en stollingsmiddelen gemaakt. Het plasma wordt vaak weer wel gebruikt bij operaties.
E.e.a. is terug te vinden op d site van Sanquin.
www.sanquin.nl/?gclid=Cj0KEQjwwqXMBRCD1afDldbp5qEBEiQAP4BDaFr0-D9pPkGGae9rsEMTkvVeVsuZNAOmT7g2lvFNL-kaAvDC8P8HAQ
jc54