Heb 1 supradyn energy tablet ingenomen, maar de THT datum is al een maand verstreken, wat nu?

Voel me vermoeid, zwak en een beetje hoofdpijn, maar allemaal niet zeer ernstig hoor.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.supradyn.nl/producten/productoverzicht/supradyn-energy

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (10)

Klein telefoontje naar de dokter en je bent gerust.
13 jaar geleden
Geeft niet hoor. Dat kan heel goed. Die THT-data voor dit soort van voedingsupplementen is er om commerciële reden op gezet voornamelijk. De houdbaarheid is veel en veel langer dan erop vermeld staat. Maar als je het weggegooid wordt vanwege dat de THT-datum een jaar korter is dan in werkelijkheid dan is dat allemaal pure winst voor de producent.

Ik zeg dus niet dat je je niet aan alle THT-data behoort te houden. (Voor hen in ons midden die alles zo veel mogelijk verkeerd willen begrijpen en er behagen in scheppen om het derhalve te melden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet correct. De producent van dit middel moet houdbaarheidsonderzoek doen(stabilitytesting) Anders mogen ze het niet op de markt brengen. Dit betekent dat zij geen "officieel" onderzoek gedaan hebben naar wat er gebeurd als je het na de THT datum in neemt. Het is daarom dus onverantwoord om iets te nuttigen waarvan de tht/houdbaarheidsdatum overschreden is.
Dit is een multivitamine, over het algemeen gebeurt daar niets ergers mee dan dat na een tijd de werkzame stoffen worden afgebroken door bijvoorbeeld blootstelling aan zuurstof, en je dus minder vitaminen/mineralen binnenkrijgt dan je dacht.

Een maand over de datum is voor een multivitaminepil ook niet erg lang, die dingen zijn lang houdbaar en veranderen echt niet spontaan in gif zodra die datum verstrijkt.

Gaat het echter (een volgende keer) om echte medicijnen, óók medicijnen die zonder recept te krijgen zijn, let dan wel op de uiterste houdbaarheidsdatum en respecteer die. Van sommige medicijnen kan de werking veranderen of juist sterker worden in plaats van zwakker, waardoor je ongemerkt een overdosis neemt.

Maar het lijkt me sterk dat je symptomen veroorzaakt worden door de multivitamine. Gooi wel de rest van het potje weg, het heeft niet zoveel zin om deze te slikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn huisarts heeft me gezegd dat medicijnen veel langer houdbaar zijn dan de THT datum en dan ook rustig nog gebruikt kunnen worden na het verstrijken van die datum. Hij zei verder dat fabrikanten die datum erop zetten om zich daarop te kunnen beroepen als, door het gebruik van een bepaald medicijn, er iets mis mocht gaan en de gebruiker naar de rechter zou stappen. Ze hebben dan een houvast om zich mee vrij te pleiten. Er moet natuurlijk ergens een grens vastgesteld worden ook al is die fictief. Hetzelfde zie je bij bijvoorbeeld pakken koffie of blikken groente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je huisarts terug naar school. Dat een huisarts dit uberhaupt zegt vind ik belachelijk. Een huisarts zit helemaal niet in de farmacie/medisch hulpmiddelen, dus kan daar niets over zeggen, hij/zij behoort alleen kennis te hebben van wat er op de markt is, zodat hij/zij dit voor kan schrijven aan patienten. Maar inhoudelijke details over het product liggen bij de producent, niet bij de huisarts. Het is trouwens een heel ander vakgebied! Het is dus volstrekt onverantwoord van de huisarts om dit te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind hem een heel goede huisarts hoor.
De producent heeft stabiliteitsonderzoek gedaan om de THT vast te stellen, tot die datum garanderen zij de kwaliteit van het product. Wat hierna gebeurd is je eigen verantwoordelijkheid, ik raad je aan om contact op te nemen met de producent en hen te vertellen wat je gedaan hebt. Zij kunnen je advies geven wat je het beste kunt doen aangezien zij doctoren in dienst hebben die het product ontwikkeld hebben, daar zit dus de meeste kennis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is geen probleem.
ten minste houdbaar tot
wil niet zeggen dat dit na een maand weggegooid moet ofzo.
kun je gewoon opmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soort omgekerd placebo-effect. Je denkt dat je er ziek van wordt, dus je gaat je ook onprettig voelen.
anneliez
13 jaar geleden
Maakt niets uit voor supradyn zolang het maar droog bewaard is.
(Kijk of te tablet er normaal uitziet en aanvoelt)

Ik dacht dat een vitamine of geneesmiddel maximaal 5 jaar na productie verkocht mag worden.
Middelen die in alcohol bewaard worden (veel homeopatische middelen) zijn in principe wel 100 jaar houdbaar omdat de alcohol als conserveringsmiddel werkt.
Ook hier staat een houdbaarheids datum op van 5 jaar

Bovenstaande geld uiteraard niet voor dag producten zoals zuivel en vleesproducten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wetende dat er altijd een behoorlijk marge wordt gehouden bij dit soort dingen, hoef je nergens angst voor te hebben. Deze middelen zullen niet giftig worden maar hooguit op de duur hun werking kunnen verliezen. De genoemde data zijn dan ook ten minste houdbaar en wil lang niet altijd zeggen dat je ze daarna niet meer kunt innemen. Op een lift staat vaak max zoveel personen of kilo. Bij duikflessen is het zo dat altijd 1/3 als extra marge wordt aangehouden. Een fles die tot 200 bar wordt gevul heeft een proefdruk van 300 bar en een van 300 bar werkdruk heeft een proefdruk van 450 bar dus er is veel zekerheid ingebouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan mijns inziens geen kwaad