Wat gebeurt er in je keel als je stem veranderd ?

Mijn stem is heel 'vlug' (in een nacht) veranderd, hoe kan het dat dit zo 'snel' gaat ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Bij een jongen in de puberteit groeit het strottenhoofd onder invloed van mannelijke geslachtshormonen en worden de stembanden langer en dikker. Ze krijgen meer volume en dus wordt de toon lager. Vergelijk het met een muziekinstrument. De langere en dikkere snaren geven een lager geluid.
De longen spelen ook een rol. Als die groter worden, neemt het volume toe. Aan de bovenkant verandert het zogenaamde aanzetstuk: de holtes in het hoofd, die mee resoneren. Dat geeft de klank een bepaalde kleur. Vergelijk het hiermee: geluid klinkt anders in een gotische kerk dan in het toilet.

De verandering kan geleidelijk of snel gaan. De gemiddelde leeftijd is dertien tot vijftien jaar en het proces duurt drie tot zes maanden. Bij een snelle verandering, de acute baard in de keel, kan de stem gemakkelijk overslaan en in een ander register terechtkomen. Overslaan dus. Dat klinkt grappig en het houdt na verloop van tijd vanzelf op. Dan heeft een jongen zijn nieuwe stem te pakken.
SimonV