Waarom ben ik zo bang voor naaktslakken?

Hallo mensen,

Ik weet het! Het klinkt heel dom. Helaas is het wel zo. Veel mensen zeggen dat ik me aanstel en dat die beestje helemaal niks doen. Gisteravond bleek dat toch anders voor mij. Het was al bijna donker in het vakantie park waar ik nu ben. Ik lag nog even lekker op mijn luchtbedje in het gras. Ik wil vervolgens mijn slippers aan doen om naar binnen te lopen, maar in mijn slipper zat dus een naaktslak. Ik raakte dat beeste aan met mijn teen en ja hoor... Ik gilde het hele vakantie park bij elkaar. Ik ben als een speer naar binnen gerend. Ik begon te hyperventileren en heel hard te huilen. Ik had het letterlijk het gevoel dat ik dood ging. Eenmaal bij gekomen ben ik ib mijn bed gekropen en gaan slapen. En ja hoor... Midden in de nacht om 2 word ik bezweet en hijgend wakker. Ik smeek mijn zusje (die onder mij slaapt in het stapelbed) om het licht aan te doen. Ik had een nachtmerrie over de slak...

Hoe kan het nou dat ik zo bang ben? En waarom juist voor naaktslakken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10.8K
Antoni
6 jaar geleden
Je bent in ieder geval niet de enige! Er is zelfs een naam voor: molluscophobia.

Antwoorden (1)

Om te beginnen: het is niet dom en je stelt je niet aan.

Angst voor naaktslakken is een vorm van zoofobie: angst voor dieren. Met name molluscophobia: angst voor (naakt)slakken.

Mogelijke oorzaken

Evolutie
Dat mensen angst of een fobie ontwikkelen voor dieren die over het algemeen onschuldig zijn is volgens psychologen terug te voeren op de evolutie.
Om te overleven in een omgeving waarin vele giftige dieren op de loer lagen was het van groot belang voor de voorouders van de mens om deze dieren snel te herkennen en te vrezen. De mens zou dus voorgeprogrammeerd zijn om voor deze dieren angst te hebben. Het zit bij sommigen nog steeds in de genen.
Of je angst voor slakken hierdoor komt, lijkt me niet waarschijnlijk.

Traumatische ervaring
Als je vroeger een traumatische ervaring hebt opgedaan die te maken heeft of doet denken aan (het uiterlijk van) een naaktslak, kan de angst geactiveerd worden als je weer een naaktslak ziet.

Mogelijke behandeling
Om de angst voor slakken te overwinnen kan gedragstherapie in de vorm van "exposure in vivo" helpen.
Exposure is een ander woord voor blootstelling. Bij de meeste angststoornissen is exposuretherapie de meest effectieve therapievorm. Tijdens exposuretherapie leer je stap voor stap de confrontatie met de angst aan te gaan. Dit is best spannend, maar op lange termijn neemt de angst vaak af. Je leert dat je het aankan en niet bang hoeft te zijn (feiten, fabels en gevoel worden geëvalueerd). Het doel van deze therapie is dus niet dat de gevoelens van angst of spanning direct verdwijnen, maar dat ze jou niet meer onnodig belemmeren in je leven.

Sterkte!
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij mij was het fe traumatische ervaring die de angst aanwakkerde, ik ging met mijn blote voet per ongeluk in een naaktslak staan. Brrrrrr... Gelukkig is de angst wel een stuk minder na een paar jaar
SimonV
6 jaar geleden
Zo'n ervaring zal niemand leuk vinden. Fijn dat de angst inmiddels al afgenomen is.
Ik vind het niet dom maar juist wel knap dat je hier aandacht voor vraagt. Accepteren dat je er bang voor bent en tegelijk weten dat er eigenlijk niets is om bang voor te zijn, kan helpen.