Wat is beter: 's avonds of 's ochtends douchen?

Ik ben benieuwd wat het beste is voor je lichaam, in de ochtend douchen of juist voor het slapen gaan.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.5K
Ritsuka
6 jaar geleden
In de avond douchen is lekker als het warm weer is in de nacht.

Het beste antwoord

Dat zal per persoon verschillen.

's Ochtends douchen

's Ochtends douchen is voor goed voor degene met een vette huid. Je kunt dan het beste het douchen in je ochtendroutine inplannen in plaats van in de avond. Olie en talg kunnen zich in de loop van de nacht op je huid opstapelen. Een warme douche is perfect om je poriën te reinigen.” Aldus internist Dr. Holly Phillips, op Yahoo Health.

“Een douche nemen is als een meditatie. Je komt namelijk in een soort ontspannen, maar toch alerte state of mind, terecht met je hersenen. Die staat is perfect voor het creëren van nieuwe, goede ideeën of oplossingen. Daarom is aan het begin van de dag douchen goed, zodat je je hersenen een vliegende start kunt geven.” Dit zegt Harvard-professor psychologie Shelley Carson in de Greatist.

Veel mensen gebruiken de douche om goed wakker te worden. In de ochtend douchen blijkt je inderdaad alert te maken en de stofwisseling een boost te geven. Uit onderzoek blijkt dat je extra alert bent gedurende de dag als je je douchebeurt ’s ochtends eindigt met koud water .

's Avonds douchen

“Olie en talg kunnen zich in de loop van de nacht op je huid stapelen. ’s ochtends douchen met een reiniger is aan te raden voor mensen met een vette huid. Heb je juist een hele droge of eczeem huid? Een douchebeurt kan de huidbarrière van je droge huid aantasten. Verplaats de douchebeurt daarom naar een moment aan het einde van de dag om de huid meer rust te geven.” Aldus dermatoloog dr. Tanya Kormeili.

Je huid wordt gedurende de dag vuil, door luchtvervuiling, transpiratie, talg en bacteriën. En wellicht bevatten je dagelijkse bezigheden extra veel vieze stoffen of vervuiling. Wil je je schone bed zo fris mogelijk houden, spring dan onder de avonddouche met een goede reiniger.

Toegevoegd na 5 minuten:
's Avonds haren wassen is goed voor iemand met hooikoorts om te vermijden dat je pollen op je kussen krijgt.

Maar een dag helemáál niet douchen is nog beter. Je wast met wassen en douchen de goede bacteriën die van nature op je huid leven weg. Elke dag douchen kan je huid uitdrogen en voor irritaties zorgen. Kleine scheurtjes zijn het gevolg, waardoor je meer kans loopt op een infectie.
SimonV
6 jaar geleden
amc
6 jaar geleden
+! Goed uitgebreid antwoord. Vooral het advies om niet elke dag uitgebreid te douchen is een + waard! Er wordt toch vocht aan de huid onttrokken en niet iedereen is daar bij gebaat! Toen mijn zoon nog een baby was, mocht ik hem zelfs niet dagelijks in het badje doen, omdat hij aangeboren constitutioneel eczeem had en de huid erg droog was. Het is allemaal goed gekomen met hem en zijn eczeem..geen last meer, tenzij hij elke dag zou douchen! Hij doet het nu 2-3 x in de week en dat bevalt prima.

Andere antwoorden (2)

“Olie en talg kunnen zich in de loop van de nacht op je huid stapelen. ‘s Ochtends douchen met een reiniger is aan te raden voor mensen met een vette huid. Heb je juist een hele droge huid of last van eczeem? Dan is het beter om ‘s avonds te douchen. Zo geef je je huid meer rust, want een douchebeurt kan de huidbarrière aantasten.”
fremar
6 jaar geleden
Echt een medische voorkeur is er niet, wel zijn er een aantal praktische overwegingen, bijvoorbeeld:
- bij een vette huid kun je beter in de ochtend douchen, bij een droge huid in de avond
- als je je bed zo schoon mogelijk wilt houden, douche je in de avond
- als je moeilijk wakker wordt, douche je in de ochtend