Kan ik mijn operatie nog opzeggen?

Ik krijg over 2 dagen een neusschelpverkleining operatie. Ik heb op het internet ervaringen van anderen gelezen en de meesten waren er niet tevreden mee. Maar de grootste reden waarom ik de operatie niet wil doen is omdat ik met mijn KNO Arts niet heb overlegt of de operatie word uitgevoerd onder verdoving of onder algehele narcose. de anderen deden het met verdoving wat ik dus niet durf dus waarschijnlijk moet ik dat ook. Ik durf alleen onder algehele narcose. Wat gebeurt er als ik mijn operatie op de zelfde dag nog opzeg? Of gewoon niet kom?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
11.6K

Antwoorden (3)

Als je niet had gezegd dat je bang bent dat het resultaat beneden verwachting is, zou ik je moed inspreken. In dit geval onmiddellijk afzeggen. Niet tot morgen wachten. Ook al zou je eventuele kosten niet zelf hoeven te betalen, moet je begrijpen dar die er wel zijn. De arts kan een afspraak met een ander maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je de dag zelf (dus niet ruim 24 uur van te voren) afbeld of gewoon niet komt opdagen krijg je een boete. Die ligt tussen de €30 en €50. Dat is bedoeld zodat mensen niet zomaar afzeggen en er dus niet een heel artsenteam/verpleegkundigen voor jan met de korte achternaam klaar staan voor je. Dat kost heel veel geld. Ook hadden ze dan een ander op jou lege plek kunnen laten komen als je op tijd afzegt. Dus een terechte boete in mijn ogen. Bel gewoon af OP TIJD en leg je probleem uit. Niet gewoon niet komen opdagen, is niet netjes. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een operatie mag niet worden uitgevoerd zonder toestemming van de patiënt. Wat dat betreft kun je dus altijd - óók op het laatste moment - terugkomen op je beslissing.

Als je echter heel kort vantevoren afzegt, bijvoorbeeld minder dan 24 uur vantevoren en zonder je daar een goede reden (ziekte, overlijden van een familielid) voor hebt, kan het zijn dat er kosten in rekening worden gebracht. Het beleid hierin verschilt per ziekenhuis. Bij zomaar niet komen opdagen loop je de grootste kans dat je een rekening zult krijgen, die dan overigens niet wordt vergoed door je zorgverzekeraar. Daarbij is niet komen zonder iets te laten weten ook gewoon erg asociaal: er staat een heel wat mensen klaar om jou te helpen en die kunnen hun tijd nuttiger gebruiken als bekend is dat jij niet komt. Daarbij zijn er ook altijd andere patiënten die lang moeten wachten op een behandeling of een polikliniekbezoek en die heel graag gebruik zouden willen maken van het gaatje dat vrijkomt wanneer jouw operatie niet doorgaat.

Nu vind ik het heel vreemd dat je specialist blijkbaar niet met jou heeft besproken hoe deze behandeling precies wordt uitgevoerd. De normale gang van zaken is dat je uitleg krijgt over een behandeling of dat je op zijn minst een patiëntenfolder meekrijgt. Als dit bij jou niet is gebeurd, heeft wellicht de arts een steek laten vallen. De andere kant is dat jij blijkbaar ook geen vragen hebt gesteld over de gang van zaken tijdens een ingreep waarmee je aanvankelijk wel hebt ingestemd.

De ingreep die je noemt kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. Afhankelijk van de gekozen methode is lokale verdoving danwel algehele narcose gangbaar. Wanneer er sprake zou zijn van narcose, is het vrijwel in elk ziekenhuis de gewoonte dat je vantevoren gezien wordt door de anesthesist voor een preoperatief onderzoek. Alleen al uit het feit dat blijkbaar niet is gebeurd, denk ik dat we inderdaad af kunnen leiden dat jouw operatie onder lokale verdoving plaats zou vinden.

Ik raad je aan om zo snel mogelijk contact op te nemen met het ziekenhuis en je situatie en angst uit te leggen. Je kunt afzien van de operatie. Maar als je de operatie op zich wel zou willen, vraag dan wat eventueel andere opties zijn. Het zou kunnen dat er alsnog - op een later tijdstip - een operatie onder algehele narcose gepland kan worden, maar misschien kun je ook kiezen voor een middenweg zoals lokale verdoving in combinatie met een licht slaapmiddel.