Heeft het echt nut om hoog gedoseerde vitamine C tabletten te slikken om je weerstand te verhogen?

Gister bij de drogist hoorde ik een vrouw advies krijgen over verschillende "soorten(??)" vitamine C tabletten om haar weerstand te verhogen. Werkt dit nou echt? Lijkt mij van niet, zeker niet als je een goed en gezond voedingspatroon hebt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, dit is nooit aangetoond. Het is wel waar dat vitamine C belangrijk is voor je afweersysteem, en als je er te weinig van binnenkrijgt kan het verstandig zijn om extra bij te slikken. Maar met een normale voeding krijg je over het algemeen voldoende vitamine C binnen en omdat je lichaam vitamine C niet kan opslaan, plas je alles weer uit wat je meer binnenkrijgt dan je op dat moment nodig hebt.

Voor gezonde mensen met een gezond voedingspatroon heeft dat helemaal geen nut. Voor mensen met een langdurig ongezond eetpatroon kan aanvulling wel nodig zijn. Vaak is dan een normale dosering genoeg, maar het (overmatig) gebruik van alcohol, roken of medicijngebruik kan de opnamecapaciteit van het lichaam verminderen. In dat geval is een hogere dosering nodig bij inname, zodat het lichaam er toch genoeg van kan opslaan. Toegevoegd na 3 minuten: Van vitamine C kun je geen 'overdosis' krijgen. Het is een wateroplosbare vitamine. Wat je te veel binnenkrijgt wordt gewoon via de urine weer uitgescheiden. Te veel vitamine C is dus niet zo erg. Langdurig te weinig vitamine C kan wel tot allerlei problemen leiden.

Bronnen:
http://www.vitamine-info.nl/hoeveel-heb-ik...

Vitamine C is altijd goed. Het dood de slechte stoffen in je lichaam, de afvalstoffen. Als je ddn gezond eetpatroon hebt krijg je waarschijnlijk voldoende vitamine C binnen. Door meer in te nemen kunnen meer 'vijanden' van je lichaam worden verslagen. Dus ja, je weerstand wordt er beter van!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100