Mag een arts in opleiding mij opereren als hoofdoperateur?

Ik ben geopereerd en dacht dat mijn arts die ik gesproken heb mij zou opereren. Nu blijkt dat een arts in opleiding mij geopereerd heeft en geassisteerd door mijn arts. Mag dit zonder dat er mij gevraagd is of ik dit goed vindt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.2K
Erna55
6 jaar geleden
Ja, een arts in opleiding mag opereren onder toezicht van de opleider. Op deze manier leren chirurgen hun vak.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vraag was, mag dit zonder dat dat mij gevraagd is?
Erna55
6 jaar geleden
Ja, dat mag zonder dat het je gevraagd wordt.
ninn
6 jaar geleden
Het is natuurlijk wel netjes als het van tevoren even vragen om jou toestemming.
Maar dat zijn ze geloof ik niet verplicht.
Erna55
6 jaar geleden
Uit info van het AMC :
--- Het kan voorkomen dat uw behandeling (bijv. operatie of anesthesie) geheel of gedeeltelijk wordt uitgevoerd door een arts-assistent. Dit kan een andere arts zijn dan degene die u op de polikliniek of de spoedeisende hulp heeft geholpen. De arts-assistent is bekwaam en bevoegd om de ingreep uit te voeren. Hij of zij werkt onder supervisie en verantwoordelijkheid van een medisch specialist en hoogleraar. ----

Antwoorden (1)

Ja, dit mag. Een arts in opleiding is arts en in opleiding tot - in dit geval - specialist. Als een arts bevoegd en bekwaam is voor een bepaalde handeling dan mag hij/zij die handeling zonder verder toezicht uitvoeren.

Er zijn relatief simpele operaties die in opleidingsziekenhuizen vrijwel uitsluitend door arts-assistenten worden gedaan, denk dan vooral aan ingrepen die in een behandelkamer (dus niet op de OK) en onder lokale verdoving worden uitgevoerd zoals behandeling voor een ingegroeide teennagel of het verwijderen van een oppervlakkige cyste, het hechten van wonden, etc. Daarnaast zijn er ook genoeg grotere operaties die met regelmaat worden uitgevoerd door arts-assistenten. Hoe complexer de operatie, hoe verder gevorderd en meer ervaren de arts-assistent die hem uitvoert. Tegen en einde van hun opleiding mogen en kunnen specialisten in opleiding vrijwel alle ingrepen zonder toezicht uitvoeren. Als een arts-assistent nog niet voldoende ervaring heeft met een bepaalde ingreep om die ingreep zonder supervisie uit te voeren, voert hij/zij deze ingrepen ook niet - of niet zonder supervisie - uit. Het kan dan wél zijn dat de arts-assistent toekijkt, gedeeltelijk de operateur assisteert, volledig assisteert of onder toezicht opereert, allemaal afhankelijk van het ervaringsniveau van de desbetreffende arts.

Omdat een arts-assistent alléén ingrepen uitvoert waarvoor hij of zij volledig bekwaam en bevoegd is, is het niet nodig om specifiek hiervoor om toestemming te vragen. Dat de patiënt toestemming geeft voor de operatie is voldoende, tenzij er duidelijke afspraken zijn gemaakt over welke arts de operatie uitvoert. Voor het mee laten kijken of eventueel (deels) laten uitvoeren van een handeling door een co-assistent, dus een medisch student die nog geen arts is, moet wél altijd de patiënt eerst toestemming hebben gegeven.