hoe kan het dat ik overdag steeds moe ben en in slaap val en snachts aslnog goed slaap? en dan ongeveer 10 uur aan een stuk?

dit heb ik toch al een tijdje dat ik over dag heel makkelijk in slaap val als ik ook maar even niet actief bezig ben. en dan heb ik soms zowat de halve dag geslapen. en als ik s'avonds rond een uur of 11 naar bed ga slaap ik aan een stuk door tot een uur of 9 of 10 in de ochtend. nu moet ik zeggen dat ook geen school meer heb sinds een week of 3 en daardoor wat meer rust heb. maar ik moet wel nog dingen doen voor school. en als ik dan achter mijn laptop zit zit ik in no time te knikkebollen. dit speelt nu zo's 2 maanden. eigenlijk sinds dat ik een ongeluk heb gehad. daarbij rugletsel heb opgelopen en nu nog steeds fysio heb en daardoor kan ik mijn sporten niet beoefenen waardoor ik veel minder actief ben dan dat ik in elkaar zit. nu weet ik niet of dat er iets mee te maken heeft. maar het zet me wel aan het denken, en ik vroeg me af hoe ik die vermoeidheid een beetje tegen kan zolang niet zo actief bezig kan zijn door die blessure.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
6 jaar geleden
zijn je bloedwaardes getest?
Is er gekeken of er een medische oorzaak kan zijn voor je vermoeidheid?
Heb je je manier van eten aangepast na je blessure? Met veel sporten heb je vaak wat meer koolhydraten nodig, als je minder actief bent heb je die minder nodig, en is het vaak beter om naar verhouding wat meer eiwitten en vetten te eten.
Erna55
6 jaar geleden
Heb je dit al met je huisarts besproken ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
bloedwaardes zijn niet lang geleden getest. dat was toen allemaal goed. Ik meen in februari gedaan.
En ik ben nog niet bij de huisarts geweest specifiek hiervoor, maar ik dacht ik vind hier misschien al wat logische verklaringen ervoor, zo niet ga ik zeker nog naar de huisarts, als het niet beter wordt. ik zal even mijn sporten wat verduidelijken. ik deed voor het ongeluk zo'n 3 keer per week (gemiddeld) een 6 tot 12 km rennen. en zeker 1x per week paardrijden. en jonge paarden doorrijden dat is dan zo'n 4 dagen in de week maar dat ligt sinds december een tijdje stil. en daarbij was ik het hipnthigh weer op aan het pakken. (dat is sporten met een elastiek aan je enkels om het even zo uit te leggen. je vind het wel op youtube). en ik let er wel op met wat ik eet. wij eten door gaand gezond, niet veel zout of vet of suikers, maar wel datgene dat je nodig hebt om de dag goed door te komen met of zonder sporten. zelf dacht ik eraan dat mijn lichaam misschien een beetje in een dip zit omdat ik altijd actief/sportief bezig ben en dat op dit moment niet kan, waardoor mijn lichaam (misschien) iets "mist"? (als ik het zo kan noemen)
tinus1969
6 jaar geleden
Ga eerst maar eens naar de huisarts; algemeen bloedbeeld, ijzer, schildklier, vitamine D. Dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kunt door rug/nek letsel ook last van vermoeidheid krijgen, net als bij een whiplash denk ik. Heb je verder nergens laat van, behalve dan je rug?
Lijkt me dat wat extra rust geen kwaad kan als je een ongeluk hebt gehad. Maar wel goed om even bij de dokter na te vragen of het geen kwaad kan inderdaad, en of je er wat aan kunt doen.
Erna55
6 jaar geleden
Ga naar de huisarts.

Antwoorden (1)

Ik zou even bloedprikken, waarschijnlijk is het Pfeiffer of (in combinatie met) vitamine d tekort?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Min .
" ik zou even bloedprikken..." Dit kun je niet zelf doen. Er is een arts nodig om een aanvraag voor bloedonderzoek in te dienen.
Daarnaast kun je geen diagnose stellen op een verhaal.