Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Help ik ben al een jaar schor wat moet ik doen ???

Iets meer als 1 jaar heb ik hier last van. Af en toe tijdens een gesprek valt mijn stem weg. Word ik schor. Heb dit niet zo serieus genomen, maar ik word er telkens mee geiriteerd. Behalve een bezoekje aan de huisarts, valt er nog iets aan te doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
923

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Schorheid komt door irritatie van de stembanden, dit kan door verkoudheid maar ook door verkeerd gebruik van de stembanden, zoals met schreeuwen gebeurd. Om te voorkomen dat je niet weer schor wordt geld in jou geval dus niet schreeuwen. In een achtbaan is dat schreeuwen moeilijk te onderdrukken, kan ik me voorstellen maar probeer in ieder geval niet te gillen.
Ook de slijmvliezen in de keel zijn vaak geirriteerd waardoor je je keel pijn gaat doen en de slijmvliezen in je keel meer slijm aanmaken. daarom raad ik kamillethee met honing aan. Kamillethee werkt verzachtend en ontstekingsremmend. Honing werkt ook verzachtend en lost slijm op waardoor het makkelijker is op te hoesten. verder geen kamfer-, eucaliptes-, of mentholproducten gebruiken. Het is bewezen dat dit soort producten op den duur meer irritatie geven.
er bestaat trouwens ook honing-kamillethee van zonnatura. Smaakt ook erg lekker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Of je gebruikt je stem verkeerd of er groeien poliepen op je stembanden. Je kunt het iets verzachten door af en toe een theelepeltje honing te eten, maar laat er even naar kijken door een KNO arts. Dat je er een jaar mee loopt zeg!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stoppen met roken?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou kunnen dat je knobbeltjes hebt op je stembanden. Deze ontstaan door verkeerd gebruik van je stembanden, meestal iets geforceerd. Je knijpt ze min of meer bij elkaar.
Vaak heeft dit ook te maken met een verkeerde manier van ademhalen.

Het beste wat je kunt doen is je via de dokter door te laten verwijzen naar een KNO-arts. Deze kunnen precies zien wat je hebt. Je moet er echter niet te lang mee door blijven lopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NAAR DE DOKTER!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw probleem komt mij bekend voor omdat ik er zelf ook last van heb gehad. Het is mogelijk dat je je stem een keer heel erg misbruikt hebt waardoor er bloeduitstortingen op je stembanden zijn gekomen. Doordat je je stem niet goed gebruikt en misschien ook omdat je rookt(?) herstellen je stembanden niet goed. De enige manier om hierin verbetering te brengen is, naast stoppen met roken, logopedie. Wat je als eerste moet doen is je huisarts een bezoekje brengen en vragen om een verwijskaart voor de KNO arts. Die kan je stembanden bekijken en vertellen wat er aan de hand is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had mijn broer ook, die is naar dokter gegaan kreeg spul en het was binne 2weken wg of 1week!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behálve een bezoekje naar de huisarts? Je had al lang naar de huisarts moeten gaan!

Wat is toch die bizarre weerstand die mensen hebben tegen naar de dokter gaan als er duidelijk iets mis is?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ehm ga naar je huisarts voor een doorverwijzing naar een KNO-arts. Er is toch iets niet helemaal goed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding