Krijgen vrouwen die een burka dragen geen vitamine-gebrek?

Je lichaam maakt zelf vitamine A (of D welke was het ook al weer?) aan, zodra je huid in aanraking komt met zonlicht. Per dag schijnt een kwartiertje zonlicht op je gezicht of handen al voldoende te zijn. Vrouwen die een burka dragen komen dus niet in aanraking met zonlicht, dit zou een vitamine-gebrek tot gevolg kunnen hebben toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mega goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik sluit me aan.
Die overgedrapeerde mevrouwen zitten ook vaak bij de dokter.
Het is ook nog een aanslag op de kosten van onze gezondheidszorg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen antwoord omdat ik geen idee meer heb waar ik het gelezen heb: ja, het schijnt van wel. Überhaupt komt vitamine D-gebrek vaker voor mijn moslima's uit bepaalde kringen. Die kringen zijn dan de groepen waar vrouwen amper buiten (komen) komen. Een kwartiertje daglicht op handen en gezicht is inderdaad genoeg. Bij burkadraagsters wordt het gezicht niet bereikt. Dat zou wellicht gecompenseerd kunnen worden door langerdurende blootstelling aan daglicht, maar dan kom je automatisch weer bij de vraag hoe veel die vrouwen überhaupt buiten (mogen) komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele goede en aparte vraag.

Het beste antwoord

Zou heel goed kunnen, tenzij ze het gebrek aan de vitamine D aanvullen met goede voeding.
De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht aangemaakt in de huid. Hoeveel vitamine D er wordt aangemaakt, hangt af van de leeftijd, de hoeveelheid pigment in de huid en de tijdsduur dat de huid is blootgesteld aan de zon. Van invloed zijn ook de intensiteit en golflengte van de UV-straling en de hoeveel onbedekte huid.

Daarnaast zit vitamine D - zij het in beperkte mate - in dierlijke voedingsmiddelen, zoals vlees en zuivelproducten. Een goede aanvulling zijn vette vissoorten (bijvoorbeeld paling, zalm en makreel); daarin zit iets meer vitamine D. In Nederland wordt vitamine D toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten. Mensen die extra vitamine D nodig hebben krijgen een supplement. Kinderen van 4 jaar bijvoorbeeld (vanwege de opbouw van hun botten en tanden), zwangeren (vanwege de botopbouw van het kind) en senioren (omdat hun huid minder goed vitamine D kan aanmaken). Kinderen tot 4 jaar hebben extra vitamine D nodig voor de opbouw van hun botten en tanden. In zuigelingenvoeding en opvolgmelk is die extra vitamine D al toegevoegd; ouders die dat niet gebruiken, krijgen het advies om hun kind extra vitamine D te geven. Ook zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, hebben extra vitamine D nodig.

Een andere risicogroep zijn ouderen. Naarmate mensen ouder worden, is hun huid minder goed in staat om vitamine D aan te maken. Vooral mensen die weinig buiten komen, bijvoorbeeld doordat ze slecht ter been zijn of in een verpleeghuis wonen, moeten oppassen.

Ook mensen (zowel volwassenen als kinderen) met een van nature donkere huidskleur lopen het risico om te weinig vitamine D binnen te krijgen. Hun huid moet namelijk veel langer aan zonlicht blootstaan dan de Nederlandse huid om dezelfde hoeveelheid vitamine D aan te maken. In Nederlandse winters kan bij deze mensen een tekort ontstaan.

Ten slotte moeten ook mensen die weinig daglicht zien, zoals nachtwerkers, erop letten dat ze voldoende vitamine D binnenkrijgen. Hetzelfde geldt voor mensen die hun huid helemaal bedekken als ze buiten zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed dat ik dit lees, mijn dochter is nl een halfbloed.

Andere antwoorden (12)

Volgens mij mogen ze thuis de boerka uitdoen.. en dan kunnen ze lekker zonnen (in een besloten tuin en zonder mannen die geen familie zijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De minkukel viel me al op.. maar dacht nog: misschien ben ik beetje paranoïde ..
Hij/zij discrimineert iig niet, iedereen krijgt minnen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen min van mij, wel een vraag: hoeveel tuinen van gewone woonhuizen ken jij die helemaal besloten zijn, waar geen enkele man die geen familie is de vrouw kan zien? De Nederlandse woningbouw en maatschappij is niet echt ingericht op dit soort gevallen, anders dan vaak in het land van (oorspronkelijke) herkomst. Er zijn bijvoorbeeld landen waar traditioneel de daken worden beschouwd als domein van de vrouwen. Als ik kijk bij mij in de buurt, hebben de vrouwen daar (en er wonen meerdere burkadraagsters) geen enkele plek waar ze buiten kunnen zijn zonder risico gezien te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die berichten over vitamine D tekorten heb ik ook echt van artsen opgevangen. Ook niet-burkadraagsters lopen veel te veel gekleed rond. Armen en benen compleet bedekt.
In de 19e eeuw toen men ook zo waanzinnig was gekleed kwam vit D tekort erg veel voor, de zg Engelse ziekte!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SuzyQ Daar heb je een punt, ja.. Ik woon vrij landelijk, hier kun je in 't algemeen onbekeken in de tuin zitten.. Maar dat is niet overal zo.. Ik vind het maar een triest idee dat die vrouwen nooit in de buitenlucht komen zonder boerka..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het ook...
Ik denk dat je gelijk hebt, want ik kan ook niet echt in de zon lopen omdat ik echt een hele blanke huid heb. Dan word ik rood en krijg ik bultjes.

Dus daarom krijg ik Vitamine D shots, 1x in de maand.

Je kan het vooral zien aan mensen hun tanden en haar en nagels enzo. Als je tanden gevoelig zijn en je haar breekbaar en je nagels zacht of brokkelig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,daar zijn halal vitamine pillen voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
origineel antwoord koolmeesje +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Orgineel en een leuke woordspeling.
Aziatische mensen die in Westerse landen wonen komen sowieso structureel vitamine D tekort. Onder deze groep komen ziektes als rheuma en artrose ook vaker voor.

Wanneer deze vrouwen ook nog eens in een Burka lopen, dan is de kans zeer groot dat ze vitamine D tekort komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is zeker discutabel.
zij die een burka dragen zouden het best
inderdaad deze privé afleggen
en hun huid de mogelijkheid geven
vitaminen op te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) Ze dragen die boerka's alleen buiten. Je kan het vergelijken met een jas.Ze mogen het thuis af doen. En slapen er niet mee.
Trouwens boerka's heb je in verschillende stoffen.
Dus zomers is het veel dunnere stof als in de winter, daar schijnt de zon wel doorheen. Het is net als onder een schaduw staan met de zomer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, wel degelijk speelt vitamine D gebrek een rol in de gezondheidstoestand van die vrouwen.
Het is allemaal een ongezonde toestand.
Ik word er woest over als ik eraan denk dat vrouwen dit accepteren, en soms ook nog in Nederland!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar Ineke, heb je de memo niet gehad? Je mag je alleen druk maken om vrouwenrechten als de bewuste vrouwen 100% Nederlands zijn! (Maar even zonder gekheid, ik deel je woestheid.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens Ineke, verschrikkelijk die burka`s.
Aan de andere kant vind ik het wel slim dat mensen in warme landen hoofddoekjes dragen of een burka. Dan brandt de zon niet zo op je hoofd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee weet ik , was even terzijde
Zijn het vrouwen die een burka dragen? Iedereen kan er wel onder zitten. Okay dat was de vraag niet anders word ik weer verwijderd.
Vitamine D kan je ook uit een potje nemen misschien doen die personen dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een goede vraag
ik heb medelijden met die vrouwen,
maar ze zijn het gewend denk ik
maar ik vrees dat er wel meer tekorten zijn daar als alleen vitamines
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt, maar ze krijgen wel meer niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrouwen die een burka dragen krijgen zeker een gebrek aan vitaminen als ze die niet genoeg binnen krijgen.
Het al dan niet dragen van een Burka op zich zal niet leiden tot een gebrek. Wel moet je er altijd zorg voor dragen dat je tekorten aanvuld alvorens er een gebrek onstaat.
Ik ben van mening dat de burka draagsters ook we zonder burka leven als ze niet in de openbaarheid zijn.