Zijn groentes zuurvormend of alkalisch ?

Volgens erkende bronnen gaat door het eten van groentes de ph waarde omlaag in de darmen (verzurend) dat vind ik juist vreemd.In het algemeen zijn groentes alkalisch.Zit er soms verschil in tussen darmen en bloed ?
bron: http://www.praktijkvanas.nl/artikel/Darmflora%20analyse.htm

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Volgens de zuur-base theorie alkalisch.
Het gaat om het effect van o.a. de mineralen op het totale lichaam.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoeveel is zo'n theorie waard?
De meeste groenten zijn licht alkalisch en dat kan eventjes een licht verzurend effect hebben op de darmflora omdat extra maagzuur probeert de zuurgraad in de darmen enigszins constant te houden. Dat heeft verder geen effect op de zuurgraad van het lichaam of het bloed. Ook de urine kan door voedingsstoffen van zuurgraad verschillen en ook dit geeft geen effect op het lichaam.

De zuur-base theorie, die stelt dat het lichaam verzuurd kan raken door bepaalde voedingsmiddelen, wordt door de wetenschap gezien als kwakzalverij. Genoemde bron is niet erkend; ze heeft weliswaar 40 jaar geleden een huisartsenopleiding gedaan, maar zich sindsdien toegelegd op methoden waar in de wetenschap geen bewijs voor is gevonden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Goed antwoord! Ik vraag me daarbij wel af hoe groenten een licht verzurend effect zouden kunnen hebben op de darmflora. Bij het eten van alkalisch voedsel zal de maag inderdaad extra maagzuur produceren. Dat is immers de taak van de maag: de juiste zuurgraad in stand houden. Groentes hebben dus een kortdurend effect op de zuurgraad binnen de maag; de maag zal dat effect teniet doen en de zuurgraad snel herstellen. De brei die vanuit de maag de darmen ingaat, heeft daardoor altijd dezelfde zuurgraad. Of klopt er iets niet aan deze redenatie?
Cryofiel
6 jaar geleden
Verder trouwens wel een dikke plus voor dit antwoord. Al was het maar omdat je de zuur-base-theorie aan de kaak stelt. Die theorie klinkt weliswaar aannemelijk, maar dat houdt direct op zodra je je verdiept in de werking van het lichaam. En natuurlijk is het positief dat de vraagsteller niet alles voor zoete koek aanneemt wat op diverse sites wordt beweert, maar zich echt informeert.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Over de redenatie: de gemiddelde zuurgraad van wat er de darmen ingaat is niet altijd gelijk, dat hangt naast de zuurgraad van het voedsel ook af van de verhouding tussen voedsel en maagzuur. De maag is niet perfect dus de zuurgraad is niet altijd perfect gelijk. Het duodenum (begin van de dunne darm) neutraliseert razendsnel de zuurgraad om de rest van het damstelsel te behoeden.
Cryofiel
6 jaar geleden
Ok, dat klopt. De maag houdt de zuurgraad hoog (lage pH), maar de marges zijn inderdaad vrij ruim. Maar mag je dan zeggen dat de maaginhoud die naar de darmen gaat zuurder is wanneer je iets hebt gegeten dat alkalisch is? Zou de maaginhoud niet juist wat alkalischer kunnen zijn? Of zouden we ons niet moeten beperken tot de constatering dat de zuurgraad van de maaginhoud die naar de darmen gaat varieert tussen x en y, maar eigenlijk niet of nauwelijks afhangt van de zuurgraad van ons voedsel? Wat wel weer klopt is dat aan het begin van de dunne darm de zuurgraad op een nieuwe, juiste waarde wordt gebracht, en daarmee nóg weer een stuk onafhankelijker wordt van de zuurgraad van het voedsel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Helder , en het zuur/base evenwicht doet me niet zo veel hoor.
Cryofiel
6 jaar geleden
Goede gedachte. Als je ergens iets leest over zuur-base, of over de zuur-base-theorie, kun je er eigenlijk al van uitgaan dat het uit de alternatieve hoek komt. Gelukkig hoef je je er geen zorgen over te maken. In tegenstelling tot wat de alternatieve hoek beweert, regelt het lichaam het allemaal zelf wel. Het is net zoiets als de ademhaling.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De theorie komt ook uit het regulieren (voedingscentrum) Van het alternatieve valt het tegen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is net anders om bij de darmen ,van eiwitten gaat de ph waarden nou juist weer omhoog.Wat denken jullie hoe dit dan kan?
Cryofiel
6 jaar geleden
Kun je een verwijzing geven naar een webpagina waar het voedingscentrum het hierover heeft? Het klopt namelijk dat er variatie is in de zuurgraad. Die varieert zowel in plaats als in tijd. Dat is gewone, echte, onderbouwde en dus reguliere kennis. De alternatieven hebben hier allerlei verhalen omheen bedacht die leuk klinken maar niet kloppen. Maar omdat er een kern van waarheid in zit lijkt het soms net of ze gelijk hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tja, er is een zuurgraad. En daar is variatie in. Bij Yin en Yang krijg je lastige vragen, bijvoorbeeld of het wel bestaat. Dan maar zuur en base als basis nemen voor onbewijsbare vaagpraat.