Brug of implantaat? (zie uitleg)

Mijn tandarts heeft laatst foto's gemaakt van mijn gebit en constateerde een behoorlijke botafbraak onder een van mijn kronen. Mijn tandvlees is niet ontstoken en op de foto kon hij ook geen ontsteking zien. Hij vond het nogal vreemd en heeft mij doorgestuurd naar een paradontoloog.

De paradontoloog kon d.m.v. andere technieken zien dat er een ontsteking in de wortelpunt zit, die dus ook het kaakbot heeft aangetast. Ik heb nooit iets gevoeld. Sterker nog, ik had last van de andere kroon, terwijl daar alles oke is.

Nu adviseert de paradontoloog om die kroon te verwijderen anders hou ik geen kaakbot meer over en er een implantaat of brug op te zetten.

Ik moet er nog met mijn tandarts over hebben, maar wil graag weten wat de ervaringen zijn. Wat zijn de voor- en nadelen van een brug en van een implantaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor die keus heb ik ook een keer gestaan en ik ben voor de zekerheid bij een andere tandarts gaan vragen of hij wilde kijken wat ik moest doen.
Hij vertelde me toen dat een brug een goede optie was omdat je bij een implantaat last kunt krijgen van afstotings verschijnselen.
Dit had mijn eigen tandarts er niet bij verteld.
Mijn keus was toen, een brug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan.

Andere antwoorden (1)

Een brug gaat officieel maar tien jaar mee, maar is wel goedkoper dan implantaten. De laatsten zijn echter duur: 2000 per element.