Kan de uitslag van een ontlastingtest beïnvloed worden als de ontlasting in contact komt met de wc?

Een maand geleden heb ik een calprotectine (onstekingswaarde van de darmen) ontlastingtest gedaan.
Hierbij is de ontlasting in contact gekomen met de wc en het wc water(dus waarschijnlijk met urine en andere vloeistoffen).
Ik wist toen nog niet dat je het op moet vangen op een bord of papier.
Ik snap alleen niet waarom het niet in aanraking mag komen met de wc dat staat nergens.
Ik heb gelezen dat teveel slijm en bepaalde medicijnen de uitslag van de calprotectine test kunnen beïnvloeden en voor vals positieve uitslagen kunnen zorgen.
Kan het zijn dat doordat mijn ontlasting in aanraking is gekomen met de wc(en wc water) en met andere vloeistoffen de uitslag vals positief is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (1)

De aanwezigheid van calprotectine in ontlasting wijst op een ontsteking in de darmen. Het zit niet in urine, water of de toiletpot. Toch kan aanraking met deze stoffen een vals positieve test geven, afhankelijk van de manier waarop in het laboratorium getest wordt. Het kan zijn dat in het laboratorium lastig onderscheid is te maken tussen deze stof en een stof die wel in urine voorkomt.

Een vals negatieve test kan ook, omdat de stoffen in de ontlasting worden afgebroken of verdund door water of urine, waardoor ze onder een gezocht niveau kunnen komen. Ook kan een onderzoek naar andere stoffen en bacteriën een verkeerd beeld geven, omdat deze stoffen als ze worden gevonden mogelijk ergens anders vandaan komen dan uit de ontlasting (namelijk uit je urine of van een vorige bezoeker van het toilet).