Is benzinelucht inademen schadelijk?

In onze portiekflat staat een scooter en daardoor stinkt onze flat naar benzine. Kan dit gevolgen hebben voor onze gezondheid nu en in de toekomst?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
26.2K
TurfGraver
7 jaar geleden
Zou mij meer zorgen om brandgevaar maken. Een scooter die stinkt (dus lekt) is brand gevaarlijk en hoort daar niet thuis.

Antwoorden (1)

Ja, benzine inademen is schadelijk voor de gezondheid, het bevat namelijk benzeen dat bij een korte blootstelling (5 tot 10 minuten) aan zeer hoge concentraties in de lucht (30 000 - 70 000 mg/m³) al dodelijk kan zijn.

Bij lagere concentraties (2500 - 10000 mg/m³) kan duizeligheid, hartritmestoornissen, beven, verwarring en bewusteloosheid optreden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Vanuit verderop in je link: Benzeen is een kleurloze vloeistof met een zoete geur. Benzeen verdampt snel, is zeer brandbaar en lost niet goed op in water. Je kan benzeen ruiken bij luchtconcentraties tussen 5 mg/m³ en 15 mg/m³ Geurdrempel (mg/m³): 10 Dat wil zeggen dat je het al zeer goed kan ruiken bij zeer lage concentraties (gelukkig maar). Dus op het moment dat je het ruikt, wil nog niet zeggen dat je al in de concentraties komt wat je beschrijft. Alhoewel benzeen absoluut niet gezond is en het beter is om niet 8 uur per dag te gaan tanken, 5 dagen per week, zit je met 1 keer tanken per week niet direct in de gevarenzone en kom je (als het goed is) niet in de hoge concentraties terecht waar je het over hebt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"zit je met 1 keer tanken per week niet direct in de gevarenzone" Nee, maar zij zitten dus permanent in die lucht als ik het zo begrijp, en je wordt altijd tolerant van de lucht m.a.w je gaat het na een tijdje niet meer ruiken...en daar sluipt het gevaar een beetje.
Thecis
6 jaar geleden
@roquetrader,
Daar heb je wel een punt ja. Ik denk dat de waardes wel overschat, maar ik zou ze met mijn verhaal inderdaad zeker onderschatten. Goed punt dus.