Verbrand je met lopen calorieën?

Beste,
Veel mensen zeggen dat je met lopen veel calorieën verbrand en dus vermagerd maar andere zeggen dan weer van dat je met lopen /hardlopen alleen je conditie traint.
Welk van deze 2 is juist?
Alvast bedankt!
Groeten,
Lollie pop

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Cryofiel
7 jaar geleden
Je gebruikt je spieren, dus verbrand je calorieën.
Ritsuka
7 jaar geleden
Ook al zou je in een coma liggen, dan nog verbruikt je lichaam kcal.
Thecis
7 jaar geleden
@Ritsuka
Klopt helemaal, alleen niet zo heel veel ;-)
Ritsuka
7 jaar geleden
Toch al snel 1200-1500 per dag hoor
http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Thecis
7 jaar geleden
das wel veel, wist ik niet. Dank!
dudemeister
6 jaar geleden
zelfs bij staan in de trein, metro etc verbruik je cal.

Antwoorden (2)

Het antwoord is heel simpel. Ja, je verbrand calorien want je bent in beweging en je spieren hebben energie nodig om te kunnen werken.

Er rijst alleen een 2e vraag. Hoeveel calorien verbrand je wanneer je loopt? En de volgende vraag, hoe snel / actief loop je? En ja, daar zijn heel veel verschillende antwoorden op mogelijk.
Antwoord op je vervolgvraag, met wandelen verbeter je ook je conditie. Dit is een combinatie van uithoudingsvermogen, spierkracht en algemene gezondheid.

Hier kan je kijken hoe veel je verbrand met verschillende activiteiten:
https://www.caloriecalculator.nl/calorieen-per-activiteit/

http://www.runinfo.nl/energieverbruik.htm

nadeel van dit soort sites is dat je niet weet hoe ze het berekenen. Met het wandelen wat ik hard ingevoerd, komen de waarden redelijk overeen.
Thecis
7 jaar geleden
Met elke activiteit die je uitvoert, hoe klein de activiteit ook is, verbrand je calorieën. Met lopen verbrand je ze dus zeker ook. Nu is het natuurlijk wel zo dat een grotere inspanning doorgaans ook een verbranding van meer calorieën betekent.

Wat dat betreft is lopen en hardlopen wel een lastige. Voor je lichaam is hardlopen namelijk iets anders dan gewoon snel lopen. Bij lopen blijft er in principe altijd een voet op de grond. Bij hardlopen is er een vlucht-element; er is een moment bij elke stap dat beide voeten van de grond af zijn. Bij de landing na de sprong worden elastische vezels in je spieren en pezen aangespannen; het terugveren van die vezels helpt vervolgens bij de volgende stap.
Dit aanspannen en terugschieten van die elastische vezels is wel een passief gebeuren; oftewel dit kost geen energie/ calorieën. Hierdoor kost hardlopen (relatief) minder calorieën dan gewoon lopen. Om deze zelfde reden kost hard hardlopen ook ongeveer hetzelfde aantal calorieën als rustig hardlopen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Nou... als ik hard hardloop ga ik veel harder hijgen dan wanneer ik rustig hardloop. Een hogere CO2-productie (oorzaak van het hijgen) betekent toch een hogere O2-opname, hetgeen toch betekent dat er meer calorieën worden verbrand?