Wat gebeurd er in je lichaam als je jarig bent?

Misschien een rare vraag maar: Krijg je misschien meer bactieriën, of krijg je meer celdelingen, etc als je jarig bent?
Zowel lichamelijk als fysiek.

Alvast bedankt voor de antwoorden

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
7 jaar geleden
Dat gebeurt continu, nief specifiek op je verjaardag
Erna55
7 jaar geleden
Je zegt dat je 15 jaar oud bent. Je hebt dus wel eens biologie gehad op school. Wanneer je om je heen kijkt dan zul je zien dat sommige jongens al baardgroei krijgen terwijl anderen van dezelfde leeftijd daar nog niets van hebben. Je lichaam verandert langzaam, maar niet op een speciale dag in het jaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lol. De zo'n staat niet op de zelfde plek. De aarde staat dan op dezelfde plek ten opzichte van de zon. Je lichaam heeft dat benul niet. Althans niet op de dag af.

Het beste antwoord

Op zich een hele leuke vraag. Wat gedraagt je lichaam zich inderdaad anders? De meeste zullen zeggen van niet. Echter, is er reden om aan te nemen dat je lichaam zich wel iets anders zal gedragen. Niet omdat je jarig bent, maar omdat er een dag is die anders is dan anders.

Bloeddruk:
omdat je een ander verwachtingspatroon hebt van de dag, zal je bloeddruk waarschijnlijk iets hoger liggen dan normaal. Het is spannend, wat zal er gaan gebeuren.

Hormonen:
En ik noem dan maar even noradrenaline. Grote kans dat dat wat verhoogd is waardoor je je wat vrolijker voelt. Dit geldt ook voor oxytocine (vrouwen maken daarvan meer aan dan mannen)

verteringsstelsel (waarschijnlijk, zie uitleg):
Dit zal bij voorbaat al wat actiever worden omdat er een verwachting is van (veel) eten. Vergelijkbaar (maar niet hetzelfde) als een Pavlov reactie.
Ook vergelijkbaar is het effect dat drugsgebruikers hebben wanneer ze drugs nemen op een dezelfde plek dan anders. Het lichaam anticipeert bij voorbaat al. Daarom hebben zoveel drugsgebruikers mogelijk een overdosis op vreemde plekken omdat het lichaam niet anticipeert (deze is wetenschappelijk aangetoond).

Zo kan je waarschijnlijk tal van zaken noemen van je lichaam die anders zullen zijn dan anders. Dit is dus niet specifiek aan je verjaardag verbonden, dan wel aan een speciale dag (en dag die anders is dan anders).
Echter, dingen als celdeling e.d. zullen niet anders verlopen dan de dag ervoor (wellicht wel t.o.v. de dag erna, maar dat hangt dan af wat je allemaal gedaan hebt ;-). Dit zijn processen die over langere tijd verlopen en die trekken zich inderdaad weinig aan van waar de zon staat en zo.
Meer bacteriën? Tenzij je iets van de grond gaat eten, dan krijg je wel wat meer bacteriën binnen, maar dat zal niet komen doordat je jarig bent.
Thecis
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niets wat op een andere dag ook niet zou gebeuren. Cellen delen zich of sterven af zonder met de kalender rekening te houden
anneliez