Kan je door langdurig gebruik van antidepressiva haaruitval krijgen?

In beide families dik haar

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11.8K
Cryofiel
7 jaar geleden
Wat staat hierover in de bijsluiter?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Van een depressie zelf kun je al haaruitval krijgen. Grote stress voor langere tjd kan dat ook teweeg brengen.
Cryofiel
7 jaar geleden
@Flierefluitje, waar haal je vandaan dat suikers voor ontregelingen in je neurotransmitters zouden kunnen zorgen? Ik ken zo'n verband niet (behalve uit de verzinsels van de alternatieve hoek, maar ja, die beweren de meest vreemdsoortige dingen). Nog een vraag: je doet net of alleen geraffineerde suikers bepaalde effecten zouden hebben. Maar fruitsuikers hebben precies dezelfde effecten. Vandaar dat ik vermoed dat jij je hebt laten beïnvloeden door de alternatieve theorieën: alleen daar wordt net gedaan alsof er een groot verschil zou zijn tussen fruitsuikers en andere suikers.
Cryofiel
7 jaar geleden
En dan natuurlijk de gebruikelijke waarschuwing: ga NOOIT zomaar supplementen slikken. Vooral magnesium en zink zijn wat dat betreft berucht. Die worden maar al te graag aangeraden - natuurlijk weer alleen vanuit de alternatieve hoek - maar ze zijn alleen zinvol als je een tekort hebt. Wanneer je een tekort gaat aanvullen dat je helemaal niet hebt, kun je je gezondheid schaden. Dat merk je niet meteen - maar na een jaar of 10, misschien 15, wordt duidelijk wat je al die tijd hebt aangericht. Laat dus eerst meten OF je eigenlijk wel een tekort hebt. Ga pas aanvullen als dat zo is.

Het beste antwoord

Ja, haaruitval in een van de bijwerkingen van citalopram.
Het staat van als bijwerking bij minder dan 1% van de mensen (1 op de 100)

Toegevoegd na 5 minuten:
Het advies is om bij haaruitval te overleggen met een arts, er zijn veel opties,

Je zegt ook iets over natuurlijke middelen, dat is een breed begrip.
Waar denk je aan?
Er zijn veel opties, sommigen kunnen naast je huidige medicatie genomen worden en sommige beslist niet.
Ideaal is er een uitzoeken die er veilig naast genomen kan worden, dan kan je huidige medicatie afgebouwd worden als blijkt dat die niet meer nodig is.
Dit kan in overleg met je huidige arts, maar je kan er ook hulp bij zoeken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
al een week afgebouwd van 20mg naar 10mg die ik in de avond inneem ;smorgens vit D zink magnesium vit b12 samen met vruchtesap. Nog geen last alleen beetje duizelig. Over 2 maanden van 10mg naar 5mg citalopram en verdere voedingssuplementen. Tip: minstens 1 keer per dag lachen via grappige you tube filmpjes verhoogd ook benodigde stofjes die nodig zijn tot herstel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leuke tip en goed bezig. Vooral ook de combi met o.a. magnesium
Een probleem bij magnesium is dat in veel supplementen voornamelijk magnesium-oxide zit.
Je hebt een andere vorm nodig, zoals magnesium citraat of nog beter glycinaat of tauraat.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16542786

Andere antwoorden (1)

Ja, dat is helaas mogelijk. Antidepressiva kunnen ervoor zorgen dat het haar vroeger in de rustfase van de haarcyclus uitvalt. Dat gebeurt normaal pas na drie maanden, terwijl antidepressiva ervoor zorgen dat het haartje al in het begin van de fase uitvalt.

Volgens onderzoekers van de universiteit van Melbourne is Prozac in veel gevallen een oorzaak van haarverlies. Dat kan voorkomen tot één jaar nadat je de medicijnen begint te nemen, maar stopt gelukkig als de behandeling wordt stopgezet.

Een Australische studie toonde aan dat tricyclische antidepressiva, zoals imipramine, amitriptyline en doxepine in sommige gevallen tot haarverlies kan leiden. Ook dit type haarverlies is omkeerbaar.

Maar patiënten mogen nooit stoppen met het nemen van hun medicijnen als ze haarverlies opmerken. Het verlies van je haar is onbeduidend in vergelijking met wat de medicijnen doen voor jouw geestelijke gezondheid.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Betreft geen tricyclische antidepressiva maar SSRI nl cytalopram. Verder gelezen dat er ook overgegaan kan worden op natuurlijke antidepressiva
Cryofiel
7 jaar geleden
Stap alleen over van antidepressivum onder begeleiding van een arts! Er zijn nogal wat homeopaten en andere mensen die zich "genezer" noemen, of zelfs "arts", en die vanuit idealisme natuurlijke middelen voorschrijven, vanuit een geloof dat dat altijd beter zou zijn. Helaas vallen er daardoor regelmatig slachtoffers. Ik zeg niet dat het onmogelijk is natuurlijke middelen te gebruiken - integendeel. Maar pas enorm op, want dat gebied is helaas gekaakt door kwakzalvers van velerlei allooi.