Wat zijn de mentale effecten van een mirenaspiraal?

Zit nu aan de pil, en heb last van depressieve stemmingen. Huisarts raadt mij aan te veranderen naar mirenaspiraal, maar heb gelezen dat daar nog meer depressies door komen dan door de pil. Iemand ervaring hiermee?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

De gewone anticonceptiepil bevat naast een synthetisch oestrogeen een synthetische versie van progesteron, namelijk progestageen. Vrouwen die gevoelig voor depressie zijn hebben over het algemeen een lagere serotoninespiegel. Progestageen zorgt bij hen voor een verdere verlaging van de neurotransmitter serotonine (het ‘gelukshormoon’).

Als dit ook bij jou de oorzaak is, dan zal verandering van de pil naar een mirena waarschijnlijk niet de oplossing zijn en mogelijk de klachten verergeren. De mirena werkt namelijk uitsluitend met progestagenen. Bij verreweg de meeste vrouwen vormt dat geen probleem, maar als jij daar gevoelig voor bent bij jou wel.

Mogelijk kun je in overleg met de arts zoeken naar andere combinatiepreparaten (andere pil, anticonceptiering, anticonceptiepleister) die zowel een oestrogeen als een progestageen bevatten. Je kunt ook overwegen de mirena gewoon te proberen en na een half jaar te evalueren welk effect dat heeft.