Wat is de werking van een pijnstiller?

Het zou moeten helpen bij een gekneusde enkel maar ook tegen hoofdpijn. Wat doet de werkzame stof dan met ons zenuwstelsel waardoor de pijn - waar dan ook - minder wordt ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik vind je vraag zo interessant dat ik het maar even heb opgezocht!
Er zijn volgens onderstaande link 2 soorten pijnstillers, de perifere en de centrale pijnstillers.
Perifere pijnstillers blokkeren de productie van zog. pijnhormonen, die op de plek van de pijn ontstaan. Hierdoor onderdrukken ze de pijnprikkel alvorens die naar de hersenen wordt gestuurd. Voorbeelden van pijnstillers: paracetamol, ibuprofen etc.
Centrale pijnstillers zorgen ervoor dat de hersenen worden afgesloten voor de pijnprikkel, ze wiegen het decodeersysteem in de hersenen als het ware in slaap. Dit zijn middelen als morfine en codeine.
Nu weet ik waarom ik zo veel in slaap viel pasgeleden in het ziekenhuis, onder de morfine ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De werking van een pijnstiller is dat je de pijn niet meer voelt... Als de pijnstiller goed werkt dan heb je geen last meer, werkt de pijnstiller niet, dan blijf je de pijn houden...

;-)

Waarschijnlijk bedoel je dat niet... De werking is gebaseerd op het omhoog brengen van de drempel waarop het systeem de pijn ervaart... Wil je überhaupt pijn voelen, dan moet de pijn over een drempelwaarde heen wil er een ervaring van die pijn in het bewustzijn komen. Het verhogen van die drempel is de werking van de pijnstiller... Werkt die goed dan is de pijn er nog steeds, maar het wordt niet als dusdanig alarmerend aangemerkt...
Pijn is trouwens alleen maar een indicatie dat er iets mis is en dat hoort niet goed te voelen. Stel je voor dat dat je door met je hoofd tegen de muur te bonken beloond wordt met een goed gevoel, dan zou dat toch rare neveneffecten kunnen hebben... Pijn moet per definitie slecht voelen, by design...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je alles van pijn wilt weten moet je even de volgnede link goed bekijken. Een enorme bron van informatie van Prof. Zuurmond, anesteasioloog. Ben bij hem onder behandeling, top vent en weet heel erg veel over pijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Interressante link...