Hoe verhelp je een zenuwknel?

Ik heb veel ijs geschept en heb nu al last van een zenuwknel. Ik speel ontzettend graag piano en dit maakt het wat moeilijker dus tips zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
fremar
7 jaar geleden
wat bedoel je met zenuwknel?
Erna55
7 jaar geleden
Ik ken de uitdrukking zenuwknel niet. En wat heb je gedaan met " ijs scheppen "?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik werk in een ijssalon, dus moet vaak en veel kracht zetten op mijn pols, hier heb ik nu last van. Nu vroeg ik me dus af hoe ik dit snel kon verhelpen. Volgens mij is het trouwens inderdaad zenuwknoop.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klinkt eerder als rsi klachten.
Ga er sowieso mee naar de huisarts. Hand en pols therapie of een spalkje kunnen hierbij helpen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Rust nemen als dat kan, en naar de huisarts om te bepalen wat je het beste kunt doen.

Antwoorden (1)

Dit klinkt als een vorm van RSI, in de zin van klachten die ontstaan door langdurige, herhaalde, specifieke belasting.

Vaak verdwijnen dergelijke klachten vanzelf wanneer je rust neemt. Maar ik weet niet of dat voor jou mogelijk is... als je ijs blijft scheppen, zullen de klachten niet vanzelf verdwijnen, ben ik bang.

Overleg met je huisarts wat de beste aanpak is. Die hangt namelijk af van wat er precies overbelast is geraakt, en wat het gevolg daarvan is dat jou nu de pijn bezorgt. Is het bijvoorbeeld een spier die hard en verdikt is? Een pees die geïrriteerd is? Een peesschede die is opgezwollen? Een gewricht dat ontstekingsreacties is gaan vertonen? En, welke daarvan (of misschien nog wel een andere mogelijkheid) het is: wat is het gevolg daarvan, waar jij jouw klachten van krijgt?

Je ziet: er zijn te veel mogelijkheden. Wij kunnen dus niet zeggen wat er bij jou aan de hand is, en al helemaal niet hoe je het zou kunnen verhelpen. Vandaar het advies om dit met je huisarts te bespreken. Die zal ofwel zelf adviezen geven, ofwel jou doorsturen naar bijvoorbeeld een fysiotherapeut of een specialist.

Ik kan hooguit een paar mogelijkheden noemen.

Misschien is rust nemen de beste optie, zodat het lichaam zichzelf kan genezen. Maar dat moet maar net mogelijk zijn...

Misschien kan een fysiotherapeut jou oefeningen geven, en verdwijnen de klachten na een paar weken "training" van deze voor jou nieuwe beweging.

Misschien heb je een medicijn nodig dat een zwelling vermindert. Oke, dat is natuurlijk symptoombestrijding. Maar symptoombestrijding kan heel nuttig zijn, bijvoorbeeld doordat het medicijn de zwelling vermindert, waarna het bloed daar beter kan stromen, zodat oude (en ook nieuwe) afvalstoffen goed kunnen worden afgevoerd. Daarna kan het lichaam zelf de situatie herstellen, en na een week of drie kun jij dan stoppen met de medicijnen.

En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden.

Waar het sowieso op neerkomt: win advies in bij je huisarts. Bespreek met hem de mogelijkheden en de beste aanpak.

Succes!

Cryofiel