Is lichaamsgewicht van invloed op de mate van werkzaamheid van benzodiazepines?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het vorige antwoord had dus JA moeten zijn, als kinderen een lagere dosis krijgen komt dat voornamelijk door hun lagere lichaamsgewicht, maar ook omdat de lever nog niet volgroeid is (vgl.alcohol.)bij kinderen.
Bij volwassenen doseert men op geleide van het effect en de soort benzodiazepine.
De kortwerkende zoals oxazepam worden door de lever niet meer omgezet in een werkzamen stof, valium bijvoorbeeld werkt nadat het door de lever IN oxazepam wordt omgezet dus feitelijk een aantal keren.
Dat is mede van invloed hoe de lever werkt en hoe groot de persoon is.
Er is dus en een invloed van het lichaamsgewicht EN een invloed van de werking van oa de lever en de gevoeligheid voor benzodiazepinen EN de mate van gewenning.
Omdat er met deze middelen veel ervaring is, weet de arts
vaak goed in te schatten hoeveel er nodig is voor het gewenste resultaat en de indicatie.
Veel benzodiazepinen worden behalve als slaapmiddel en/of tranquilizer ook ingezet tegen epilepsie en soms als spierverslapper.
Voor iedere functie is een aparte dosering, die dus mede van het lichaamsgewicht afhangt.
Als men teveel neemt ontstaat er wel een een paradoxaal effect, het middel versterkt dan het effect van de kwaal waarvoor het ingezet wordt, sommige mensen worden dan angstig of krijgen bv. een paniekaanval.
Het is dan zeer onhandig om nog meer te nemen, de arts vragen is dan de juiste weg.
Mede door het laatste verschijnsel en de kans op verslaving is het gebruik van deze middelen drastisch aan banden gelegd, in sommige landen vallen ALLE benzodiazepinen onder de opiumwet, in Nederland is dat
maar met enkelen het geval zoals Rohypnol`.
Pas dus niet alleen op de dosering maar ook waar je het mee naar toe neemt!

Toegevoegd na 1 minuut:
Het vorige antwoord sloeg op het allereerste antwoord, gelijktijdig met mij hebben ook anderen geantwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee. Alleen als het middel bij kinderen wordt voorgeschreven is er een relatie tussen de voorgeschreven doses en het lichaamsgewicht.
13 jaar geleden
Benzodiazepines kunnen door het sederende effect voor gewichtstoename zorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanwege te weinig beweging of om een andere reden?
Bij mij wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja!
Leeftijd en gewicht heeft inderdaad invloed op de werkzaamheid!
Bij een narcose en dat is ook een benzodiazepine, kan je niet een standaard injectie geven toch?
Daarom is dat zeker van invloed!