Waar zou deze communicatiebarriere op kunnen duiden?

Ik vind mijzelf een relatief intelligente jongeman. In gedachten kan ik relatief complexe concepten aardig helder inzichtelijk maken voor mijzelf, zij het dat ik soms in gedachten wel snel schakel van het ene aspect op het andere.

Maar ik merk dat het mij vaak moeite kost om concepten die in mijn hoofd zitten helder en begrijpelijk te communiceren.

In het geschreven woord, lukt mij dit van tijd tot tijd misschien aardig, omdat ik er de tijd voor kan nemen. Maar dan kost het mij, voor mijn gevoel dan toch nog vaak erg veel tijd om het te verwoorden. Ik heb het gevoel dat ik bovengemiddeld veel tijd nodig heb om dingen helder te verwoorden.

In gesproken woord merk ik alleen dat ik zaken vaak lang niet zo helder en samenhangend kan overbrengen als dat ik graag zou willen.

Waar zou dit door kunnen komen?

Ik heb zelf een aantal mogelijkheden bedacht, maar misschien hebben jullie wel een heel andere invalshoek. Mogelijkheden waar ik zelf aan dacht zijn o.a.:

- Ik ben best introvert en onzeker
- Mogelijkheid van ADD (ben ik wel eens op getest, maar kwam niet uitdrukkelijk uit de test naar boven)
- Misschien gewoon gebrek aan taalkundige / communicatieve vaardigheid?

Ter voorbeeld: zojuist werd er een vraag gesteld over springen in of uit een trein:
http://www.goeievraag.nl/vraag/.61258

Ik weet in mijn hoofd precies welk concept hieraan ten grondslag ligt, maar ik kan het maar niet in heldere woorden op te schrijven.

Ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ben je misschien een beelddenker? Een beelddenker denkt zoals de naam al zegt vooral in beelden, in tegenstelling tot woorddenkers die vooral in taal denken. Je ziet dingen als het ware voor je. Als iemand het bijvoorbeeld over een boom heeft, zie je die boom ook echt voor je (een woorddenker zou het woord 'boom' zien).
Verder kun je dan moeite hebben om je gedachten duidelijk te verwoorden. Je weet hoe iets in elkaar zit, maar je kunt het niet goed uitdrukken in taal; daar heb je meer tijd voor nodig. Dat komt omdat je de visuele informatie in je hoofd eerst om moet zetten in woorden.

Zie onderstaande links voor uitgebreide informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ha die mensen bestaan ook : bijvoorbeeld mensen die in hun hoofd grappen kunnen maken als hans teeuwen : maar die niet die gave bezitten omdit communicatief uit te spreken.....

overigens vind ik je gescheven stukje heel helder : dus dan ben je mischien meer een mens van de text dan een mens van het gesproken woord.....

met text kun je een heel eind komen in het leven

Toegevoegd na 4 minuten:
Het textueel uitleggen van voor jou hele simpele dingen aan een leek : ha das ook de kunst van een leeraar zijn : immers die moet tolk spelen en een vertalende dienst leveren

niet elke wetenschapper is mede een ster in het vertolken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer het voor jezelf eens in Jip en Janneke taal uit te leggen. Probeer dit eerst in je hoofd en daarna zal het een stuk simpeler op papier gaan.

Maak precies hetzelfde vaak mee.. Bepaalde onderwerpen die in mijn beroepsgroep liggen ken ik de in's en out's van. Dit leidt tot een berg voor mezelf al bijna onnavolgbare info in mijn hoofd. Toch kan ik het een ander overbrengen.

Hou het simpel. Details zijn niet belangrijk, het gaat om de hoofdlijnen.
Zoals ik zei "Jip en Janneke taal"....

De vogel zat op het hek....
IPV
De zeldzame alleen in zuid oestbekistan levende vlaamsche gaai welke 6 vleugels heeft zat op het onder zeer hoge druk geimpregneerde hardhouten hek wat afgewerkt is met rvs bouten van m6 en veer revetten en via frankrijk geimporteerd is naar nederland.

Details die in je hoofd belangrijk zijn doen er niet toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt mij in de oren als heb je een hoofd wat te snel denkt voor veel mensen. een van de personen die van a naar c stappen logischer vindt dan de omweg via b en daarom niet in kan zien waarom mensen b uberhauptnodig hebben. op zich niets mis mee.

Heb je die communicatie problemen ook als je met bv je moeder praat? Ik merk dat als ik mensen delen van mijn onderoek wil uitleggen, en die personen zijn zelf niet wetenschappelijk werkzaam, dat ik mijn moeder voor me denk, Die komt uit de tijd dat de huishoudschool een hogere poleiding voor vrouwen was.. Op dat moment breng ik veel meer detail in het gesprek en is het voor mensen om me heen meestal in eenkeer duidelijk wat ik doe, en waarom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht denk je 'te moeilijk' Ik bedoel te zeggen: Misschien zie het weer te geven verhaal teveel als geheel i.p.v. in detail.

Probeer eens alle franje..dus alle overbodige woorden uit je betoog te schrappen. En probeer tevens alle moeilijke begrippen om te zetten in zo eenvoudig mogelijk Nederlands . Zodat...je jezelf ook goed kunt volgen.

Praat ook vooral rustig..en zeker niet gejaagd..ook niet als je nerveus bent. En luister vooral ook goed naar jezelf. Succes ermee.

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien het gebruik van de Nederlanse taal door jou, lijk je mij idd een intelligente man. Wat jij schrijft, herken ik in mijn zoon. Hij was iets meer dan 2 jaar toen hij begon te praten. Laat, ja .......maar toen hij zijn mondje open deed, ging die ook niet meer dicht. Kennelijk had hij er twee jaar over gedaan om veel woorden in zijn hoofdje op te slaan om die er dan als een waterval uit te laten komen. In groep 5 van het basis-onderwijs bleek hij meer,- tot hoogbegaafd te zijn. Daar heb ik me als moeder uiteraard in verdiept. Dit soort mensen, zijn over het algemeen denkers. Verbaal niet zo sterk en vaak sociaal ook iets minder.

Ik denk, dat jij zo'n man bent als mijn zoon; kortom, er mankeert niets aan jou. Toch maak je je een beetje zorgen om jouw communicatieve vaardigheden en dat is op te lossen door een cursus te doen.

Jouw onzekerheid komt voort uit het feit , dat je beseft dat je communicatief wat minder bent als je zou willen zijn.