Kan je alleen met een goed dieet volstaan als je beginnende diabetes hebt?

Ik zal het uitleggen: stel je hebt een hoge suiker gemeten bij de dokter, 8,2 in nuchtere toestand. En die persoon heeft dat (hoogstwaarschijnlijk) gekregen door het hele leven overgewicht te hebben en ongezond te leven (roken, echt te dik, niet sporten). Zoals helaas vele mensen in deze welvaart wereld. Suiker zit niet in de familie en het is pas sinds kort dat de suiker zo hoog is. Nu gaat het mij om het feit dat die persoon altijd al de makkelijkste weg zoekt voor dingen, eerder pilletjes pakken voor iets dan je levensstijl aanpassen etc. Dat moet die persoon natuurlijk zelf weten, dat is zo. Maar ik maak mij erge zorgen om diegene. Ze zegt nu dat zij wel medicijnen moet omdat ze slechte ogen heeft, dat de arts dat zei. Dat kan natuurlijk, ik ben geen arts. Maar ik ben bang dat ze dus niet gaat diëten en niet gezonder gaat leven uit gemakzucht. Dus dat ze slecht blijft leven met een smoes en dus wel medicijnen moet. Dit omdat ze nu al met excuses komt om niet haar leven aan te hoeven passen. Ik ben bang dat zij dus erg ziek word en blijft. En diabetes kan echt erg en dodelijk zijn als je je niet aanpast. Kan iemand mij vertellen of je wel écht medicijnen nodig hebt in zo een geval of dat een dieet volstaat. Ik wil haar niet verliezen.

Toegevoegd na 30 seconden:
Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. Ik zit er best mee..

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Erna55
7 jaar geleden
Haar arts heeft haar verteld dat ze medicatie nodig heeft.
Ga de volgende keer mee naar de huisarts, dan kun je daar verder vragen.
tinus1969
7 jaar geleden
1. Ik denk dat het altijd verstandig is om met diabetes op dieet te gaan; om te proberen of het werkt. Er is geen garantie dat je daardoor geen medicijnen meer hoeft.
2. DE gezondheid en het gedrag van iemand anders zijn niet jouw verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tinus, het is idd mijn verantwoordelijkheid niet maar ik maak mij ernstig bezorgd.
paulus811
7 jaar geleden
Je hebt nooit ' een beetje' of ' beginnend' diabetes. Eenmaal een te hoge waarde gemeten (en 8.2 is dat) dan heb je het, punt. Het is niet onverstandig om met een lage dosis medicijnen, bijvoorbeeld metformine 2 x 500mg, te beginnen ter ondersteuning van een lagere waarde. Maar waar het echt om gaat is een andere levensstijl. Paar keer per week goed bewegen, minder vet en zoet eten etc. Je ken het allemaal wel. Door flink af te vallen kun je van de medicijnen afkomen. Dat zou voldoende motivatie moeten zijn om het roer om te gooien.
Ritsuka
7 jaar geleden
Met goed eten en sporten kun je uiteindelijk de medicijnen verminderen, in veel gevallen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Elke diabeet, type 1 en 2 kan volledig zonder medicatie met het juiste voedingspatroon. Dat kan een ketogeen dieet beteken, maar meestal is het niet nodig zo ver te gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er mag echter nog geen ernstige schade zijn aan de organen.
Als bijvoorbeeld de vetvertering ernstig is aangetast wordt het lastig. Maar ook dat is vaak omkeerbaar.
Dit is bij beginnende diabetes nog geen probleem. Een ketogeen dieet zal ook niet nodig zijn, koolhydraat arm zal voldoende zijn om zonder medicijnen te kunnen.
Dus het meeste brood de deur uit en een eitje als ontbijt.
paulus811
7 jaar geleden
JackD, had nog nooit van kerogeen dieet gehoord, maar volgens Wiki moet je ook de eiwit inname beperken. Of 'een eitje als ontbijt' dan zo'n goed advies is vraag ik me af.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@paulus811: Ketogeen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ketogeen_dieet
Dat raadt ik in dit geval trouwens niet aan hoor, veel te extreem.
Laag-glycemische-index dieet is waarschijnlijk al meer dan voldoende. (staat als onderste in de tabel op wikipedia)
Daarin past ei prima, in energie gemeten is een ei ongeveer 65% vet en 35% eiwit Maar ja, ik gok dat die persoon voor een pilletje gaat. Met over een paar jaar volledige diabetes en alle bijwerking daarvan en van de medicijnen.
Een persoon die ervoor kiest ziek te worden. (klink hard, maar misschien dat er dan iemand wakker wordt)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beetje offtopic, maar voor de zekerheid voor diabeten die medicatie gebruiken:
Het is belangrijk dat de overgang rustig gebeurt.
Er zal steeds minder medicatie nodig zijn, maar het is opletten met zowel te veel als te weinig medicatie.
Dit spreekt eigenlijk voor zich. Men weet zelf allang dat bij anders eten er meer/minder nodig is.
tinus1969
7 jaar geleden
@Jackd, bij type 1 diabetes is het toch echt vaak onvermijdelijk dat je insuline spuit, omdat je lichaam het in het geheel niet meer maakt. Bij type 2 diabetes zit het lichaam juist tjokvol insuline, maar reageert het er niet meer op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969:
Ook bij type 1 kan het, maar het is zeer lastig, realistischer is het om te zeggen dat ze met veel minder medicaties afkunnen.
Denk aan 1-2 injecties per dag i.p.v. 5-10.
google bijvoorbeeld "type 1 diabetes ketogenic diet"
Dan krijg je trouwens voornamelijk dingen die over LCHF gaan en dat is niet klassiek ketogeen. Bij type twee is de hoeveelheid insuline in het lichaam mede afhankelijk hoe ver de diabetes gevorderd is, ook die gaan na een tijd soms insuline spuiten, vooral als voeding niet aangepast wordt.
tinus1969
7 jaar geleden
@Jackd; bij T2DM is er een relatief tekort: Als analogie: Het insuline signaal staat op schreeuw stand, maar de cellen zijn doof. Insuline injecteren is dan alleen maar een pogign om nog harder te schreeuwen.
Bij T1DM staat het insuline signaal in de fluisterstand, of uit, terwijl de cellen het gewoon zouden kunnen verstaan (niet doof zijn).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969: Ik spreek je niet tegen, ik voeg iets toe.
Wat gebeurt er na een tijd bij type2: Het lichaam stopt met de overproductie van insuline en er ontstaat zelfs een tekort.
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/soorten-diabetes/diabetes-type-2 Eigenlijk maakt allemaal niet uit:
Geen koolhydraten --> geen hoog suikergehalte in het bloed --> geen insuline probleem. (klassiek ketogeen)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@conqie . Die had ik deels gezien, vandaar mijn vraag ook. Was interessant.
tinus1969
7 jaar geleden
@Jackd: wat jes chrijft, namelijk dat bij type 2 diabetes het lichama op een geven moment stopt met insulineproductie is iets dat je veel hoort maar er is geen wetenscghappelijke bron voor. Nogmaals; het probleem bij type 2 diabetes is, dat het lichaam veel meer insuline 'nodig heeft' dan de alvleesklier kan produceren -en de oorzaak daarvan is waarschijnlijk dat je meer koolhydraten/suiker eet dan je lichaam kan verwerken.

Antwoorden (4)

Indien haar suiker niet te hoog staat zou dit eventueel nog met een streng dieet kunnen verholpen worden,maar daarvoor bespreek je dit best met haar arts die dan zo nodig naar een diëtiste kan doorverwijzen.
fremar
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Yep. Bespreek dit ALTIJD met een kenner.
Diabetes en obesitas/te zwaar/overgewicht gaan vaak samen. Als dat zo is, dan is er zeker iets te doen door 'anders' te leven en 'anders' te eten.

Noem het niet lijnen of dieet, noem het beter ANDERS eten, dat is het ook, terwijl lijnen of dieet aan een tijdelijke periode doen denken is anders eten dus voor altijd, anders leven dus.

Ik ken iemand die te zwaar was, moest 20 kilo afvallen en zij ging NOG minder vlees eten , zelfs in de zomer zo'n 3 maanden lang helemaal GEEN vlees, viel hierdoor gigantisch af.
a) at daarvoor alleen af en toe vis, toen alleen nog maar groente en fruit
b) veel bewoog, lopen.

Bewegen is altijd belangrijk, fors overgewicht gaat bijna altijd samen met niet of heel weinig bewegen.

Schrap (bijna) alle suiker, schrap heel veel koolhydraten (nee honger hoeft niet, vervang door gezonde vetten en eiwitten) en bewegen

Dit is wat beweging met je lichaam doet:

-Het verhoogt de gevoeligheid voor insuline, waardoor je bloedglucoseniveau stabieler en lager wordt
-Het laat je bloeddruk dalen
-Het zorgt voor meer spiermassa en minder vetmassa
-Het versterkt je botten
-Het verlaagt je cholesterolgehalte
-Het verlaagt je kans op hart- en vaatziekten
-Het brengt je in een goede stemming, en je wordt minder moe
-Het vermindert stress

Alleen maar goede redenen dus om toch echt wat te bewegen zo nu en dan.

Minder stress

Meer groenten

In de bron staan nog meer punten/tips, teveel om hier allemaal te posten.

Of je alleen met een dieet kunt volstaan? nee, nou het is allereerst afhankelijk van de feiten, bloedwaarden, zelfs niet alleen met een andere levensstijl. Raadpleeg de arts (is al gebeurd, eenmalig?, dagelijks diverse keren meten zou een beter overzicht geven).

Daarnaast is zoals gezegd een andere instelling nodig om over te gaan om ANDERS te eten en ANDERS te leven, niet eventjes, maar DEFINITIEF.
Het vereist inzicht in je gezondheid in het probleem dat je hebt. Misschien moet de huisarts of de poh (praktijk ondersteuner huisarts) het nog eens uitleggen aan je vriendin. Dat werkt vaak verhelderend en bovendien: 'vreemde ogen dwingen', maar inzicht is dus vereist en daarmee besef dat het geen kwestie is van 'een pilletje'. Misschien helpt het om haar te vertellen, dat zij als zij zo doorgaat (binnen niet al te lange tijd?) kans loopt over te moeten gaan op het (zelf) spuiten van insuline. Is geen fijn vooruitzicht.

Toegevoegd na 6 minuten:
Roken helemaal verkeerd, zeker in combi overgewicht / diabetes.

Degene die afviel at eieren + beetje brood.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Diabetes kunnen beter oppassen met fruit,
(vet) vlees is juist geen probleem.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet als je Anders gaat Eten dus ook moet afvallen in dit geval. dan is vet vlees wel een probleem, maar je hebt gelijk met het fruit, 1 stuks is voldoende.
Alleen een dieet KAN voldoende zijn, maar ALLEEN bij beginnende diabetes. En je moet je er echt aan houden!

Daarnaast is regelmatige controle nodig, want de diabetes kan ernstiger worden en dan helpt een dieet niet meer. Dat stadium moet je zien te vermijden, want anders heb jij gelijk met jouw zorgen dat diabetes heel ernstig kan zijn.

Ga zeker niet af op de beweringen dat een dieet "altijd" zou helpen en dat medicatie "troep" zou zijn. Het geloof in dergelijke beweringen heeft al bij teveel mensen tot ernstige schade geleid.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of een dieet kan (dus niet: zal) helpen hangt ook af van de soort diabetes (type 1 of type 2). Vraag dat zeker na bij een echte kenner (de huisarts dus).

Toegevoegd na 8 minuten:
Deze persoon heeft overigens wel wat extra kans dat een dieet helpt, zelfs al is dat misschien maar tijdelijk. Dat komt doordat bij haar de oorzaak waarschijnlijk in haar overgewicht zit.

Dus afvallen en regelmatig bewegen (tot langdurig zweten aan toe) KAN (geen garantie...) haar helpen.

Als bij haar de diabetes losstaat van haar overgewicht, heeft ze natuurlijk geen hogere kans dat een dieet voldoende zal zijn.
Cryofiel
7 jaar geleden
Dit zou wellicht kunnen, dat hangt van de situatie af. Maar waarschijnlijk gaat dit bij deze persoon niet lukken, omdat hij/zij zo 'gemakzuchtig' is. Het is makkelijk oordelen dat iemand niet wilt. Het is net als bij roken: alleen kennis dat iets ongezond is, doet je nog niet doen stoppen. Misschien is er meer aan de hand, bijvoorbeeld emotie-eten of een eetstoornis. Zonder vaardigheden om te leren omgaan met emoties en stress, zal iemand zijn/haar gedrag niet zomaar kunnen veranderen. Probeer dan ook niet om te gauw te denken dat het onwil is. Ook een gemakzuchtige houding kan ergens vandaan komen. Wellicht weinig zelfvertrouwen om te kunnen veranderen, angst voor het onbekende, etc. Probeer begripvol te blijven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Klopt inderdaad. De mens is vaak complexer dan dat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mooi antwoord, bedankt.