waarom hoor ik vaak een piep in mijn oor?

Ik hoor de laatste tijd vaak een piep in mijn oor.
hoe kan dit en wat is dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (7)

het zou kunnen dat je gehoor is beschadigt, dan krijg je zo'n piep.
heel vervelend.
je gehoor kan best snel beschadigt worden.
dus in ieder geval niet teveel harde muziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou kunnen betekenen dat je aan te hard geluid bent blootgesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan een teken van gehoorbeschadiging zijn.
Ga even langs een audiciën. Zij kunnen zien hoe het met je gehoor is gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is maar net hoe je het bekijkt....
Natuurlijk kan het zijn dat je gehoor beschadigd is zoals al meerdere hebben beantwoord, even langs je huisarts is dus geen gek idee.
Er is ook een bijgelovige reden. In zuidelijke landen zeggen ze dat als je zo'n piep aan je oren hebt, dat er dan iemand aan je denkt of dat degene het over je heeft. Positief als het je rechter oor is en negatief als het je linkeroor is... Het is natuurlijk alleen bijgeloof...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tinnitus of oorsuizen is het horen van sis-, fluit-, brom- of pieptonen in één of beide oren. De waarneming wordt door de lijder gedaan maar niet door anderen. Steeds meer mensen lijken op onverklaarbare wijze last te krijgen van hoge pieptonen in de oor. Een mogelijke oorzaak kan de toename van UMTS-masten zijn met diens in het hoorbare gebied gepulste frequenties.

Veel mensen met een goed gehoor die nooit naar te harde muziek hebben geluisterd, of ook maar enig andere directe reden, krijgen last van hoge fluittonen in het oor bij UMTS-masten en WiFi zenders. Dit zijn de messcherpe pulsen op een lagere frequentie binnen de 2GHz frequentie die wel in het hoorbare gebied liggen.

Niet alleen kunnen wij UMTS en WiFi horen, maar ook zien: Ook in ons oog bevindt zich vocht. Als het donker is kun je UMTS en WiFi waarnemen als witte ruis; je ziet als het ware zeer snel stipjes voor de je oog ruizen, als een verkeerd afgestemde Tv-zender. Dit komt omdat ook in het oog zenuwen zitten die door deze puls van lagere frequentie prikkels afgeven.

TNO-onderzoek had al eerder aangetoond dat UMTS tot misselijkheid kan leiden, maar de hoorbaarheid van UMTS als een hoge piep kan tot nog meer stress leiden. De enige remedie voor een goede nachtrust, is een kooi van Faraday rond je bed te bouwen, of te verhuizen naar een plek waar geen UMTS-dekking is

http://www.jananneloonstra.nl/p-paramed_pieptoonoor.html

Toegevoegd na 46 seconden:
Zie link, staat nog meer over pieptoon in oren, was te lang om hier neer te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tinnitus, oorsuizen of fantoomgeluid is het horen van sis-, fluit-, brom- of pieptonen in één of beide oren.
Het waargenomen geluid kan zo luid zijn dat het horen wordt belemmerd. De naam komt van het Latijnse Tinnitus Aurium, wat 'gerinkel in de oren' betekent. Een in de uitgaanswereld gebruikte term is piepstress.

Oorspronkelijk werd aangenomen dat de oorzaak van tinnitus lag in het gehoororgaan. De oorzaak van tinnitus ligt echter waarschijnlijk in de hersenen. Overactieve delen van de hersenen in het gehoorgebied geven continu signalen. Deze veroorzaken het "fantoomgeluid".

Als je er echt last van hebt moet je er mee naar de dokter want het kan door een heleboel dingen veroorzaakt worden.
Door harde geluiden, door stress, gehoorverlies vanwege bijvoorbeeld leeftijd.
Maar ook allerlei medische oorzaken kunnen er zijn, zols
de ziekte van Lyme of een ontsteking van een verstandskies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
«Het slakkenhuis (in je oor) steekt vol haartjes die vrolijk mee bewegen op het geluid dat je oor bereikt», legt een neus-, keel- en orenspecialist uit. Bij elke toonhoogte hoort een ander haartje. Je kan bijvoorbeeld het tikken van een horloge net zo goed horen als een overvliegend vliegtuig. Hoe harder het geluid, hoe meer het haartje trilt. Als die haartjes te veel decibels over zich heen krijgen, worden ze omver geblazen. Zoals bomen in een orkaan. En eenmaal ontworteld, zijn ze voorgoed verloren. Dat betekent dat je voortaan de toonhoogte van dat haartje niet meer kan horen. Als je met iemand praat, gebruik je niet al die haartjes, maar wel ongeveer altijd dezelfde.Toevallig zijn het ook deze haartjes die het hardst bewegen op een fuif of als je je walkman op hebt.»

GEVOLGEN?
In het begin heb je er weinig last van, maar als de omgeving wat rumoeriger is of de klas op stelten staat, zal je steeds vaker «Wat zeg je?» zeggen. Na een tijd valt dat natuurlijk op en je zal steeds vaker de opmerking krijgen «Ben je doof of zo?» «Ik ga niet zo vaak naar fuiven, ik luister naar mijn walkman.» Lise denkt dat ze veilig is. Een paar uur per dag te luide muziek rechtstreeks in je oren, is ook schadelijk. Wat dacht je.

PIEP?
Meestal geeft je oor zelf een signaal wanneer het geluid te hard gaat: het piept. Tinnitus is de wetenschappelijke term voor dat fluiten, ruisen of het horen van de zee. Je kan het goed merken wanneer je bijvoorbeeld in bed ligt na een optreden of een te luide fuif. Het vervelende aan gehoorbeschadigingen door lawaai is dat de beschadiging heel geleidelijk gaat en je het pas merkt na jaren. Dan is het te laat.

HOE KOM IK ER VAN AF?
Je komt er niet van af! Afgebroken haartjes groeien niet meer aan. Er is ook geen medicijn om de haartjes te genezen. Er is zelfs geen mogelijkheid om de haartjes met een operatie te repareren. Dus: op = op.