Kun je huilen leren?

Ik zou zo graag willen huilen maar ik krop het altijd op zodat ik alleen een brok in mijn keel heb, maar ik wil echt huilen. Tranen voelen over mijn wangen. Het zou zo'n opluchting voor me zijn om het eindelijk te laten gaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Dat kan op verschillende manieren "loskomen". Voor sommige mensen gebeurt dat bv bij een aanpak als Emotioneel Lichaamswerk.

Toegevoegd na 13 minuten:
Je zou ook kunnen denken aan haptonomie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Open je ogen
Je moet leren om te huilen
Schat, dat is goed hoor
Doe je, doe je ogen open
Doe je ogen open
Je moet leren hoe je moet huilen
Misschien zul je je dan goed voelen.

(Anouk, met: Cry)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@AM: mooi antwoord mét tekst en audiofragment.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet echt een antwoord op de vraag -1
Waarom krop je op? Jij mag ook zwak zijn! Je hoeft niet de grote sterke mens te zijn die alles moet (aan) kunnen. Laat maar gaan, laat maar los, laat maar...

Kan je het nog niet? Het helpt om stil te worden, om maar eens in je eentje te gaan denken over jouw leven, je omgeving. Sla dan juist de moeilijke situaties niet over, maar ook zeker de vreugdevolle dingen niet. Vreugde en verdriet, gek genoeg, het hoort bij elkaar. Juist als je erg gelukkig bent kan je soms huilen over het verdriet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak het geluid OHM en llaat het resoneren in het lichaam maak het geluid zo sterk mogelijk door de mond. Dit geluid laat emoties los in het lichaam en ook blokkades en het huilen gaat dan een stuk gemakkelijker omdat blokkades minder zijn geworden. Herhaal klank OHM en blokkades lossen steeds verder op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet aan alle erge dingen denken misschien helpt het wel, omdat je dan aan veel erge dingen denkt kan je uitbarsten en zo huilen(hoop ik).

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het zelfde aangeven als Sherpa! ELW heeft daar een hele goede uitwerking op!
Wanneer jij je doel hebt behaald bij ELW, stoppen, ik bedoel wanneer je 'open' bent en kán huilen.
Ik heb de ervaring dat je met ELW soms van het één in het ander rolt en er weer moeilijk mee kan stoppen.

Wat ook heel goed kan helpen is kei hard gaan schreeuwen in het bos of zo.........
Echt heel hard, steeds opnieuw, zo kun je de blokkade van je keel opheffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat schreeuwen, dat lucht echt op. Persoonlijk voel ik me niet prettig om in het bos te gaan schreeuwen. Stel je voor dat iemand je hoort....
Ik doe het wel eens tijdens een rit alleen in de auto, niemand die je hoort....
Ja zeker. Waar een wil is, is een weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk je, dat huilen een uiting van emoties is. In dit geval waarschijnlijk hoofdzakelijk van het gevoel van verdriet, of van een gevoel van onmacht.

Dit zijn compleet normale emoties in het gehele spectrum van menselijke emoties. In onze maatschappij hebben we echter dikwijls aangeleerd dat bepaalde emoties taboe zijn om uiting aan te geven (niet onwaarschijnlijk ingegeven door Calvinisme), of hebben we ervaren dat onze medemensen niet altijd even integer omgaan met je als je je kwetsbaar opstelt en misschien zelfs misbruik maken van je kwetsbaarheid.

Dit soort zaken lijdt er vaak toe dat we gevoel gaan rationaliseren, omdat het sociaal onwenselijk zou zijn. Hoe vaak hoor je iemand ook zichzelf wel niet vragen stellen als:

- Waarom moet ik nou huilen?
- Waarom ben ik nou boos?
- Waarom voel ik mij nou ineens verdrietig?

Hoewel deze vragen bij kunnen dragen aan een beter begrip over jezelf, draagt het ook vaak bij aan het weg rationaliseren van je gevoel. Alsof je een emotie alleen mag ervaren als er een goede aanwijsbare reden voor is. Maar zo simpel werkt het natuurlijk niet. Als je moet lachen vraag je meestal ook niet af waarom je moet lachen, of wel? Emoties zijn gewoon een fysiologisch aspect van mens zijn.

Wanneer je dit accepteert in plaats van je emotie probeert weg te rationaliseren, ben je een stuk opweg naar het accepteren van je eigen gevoelsleven, en dus het accepteren van jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt leren huilen, als je de blokkade opheft die in je zit.
Het heeft denk ik iets met je verleden te maken.
Los dat op, en je zult weer huilen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huilen kan heel zuiverend werken,leer het door naar drama films te kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer je te ontspannen, maar laat het verdriet toe. Wees je bewust van je verdriet. Soms helpt het ook om jezelf een beetje zielig te vinden.
Verdrietige films kijken maakt het vaak ook makkelijk om te huilen.