hoe ga ik om met mensen die te direct zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wordt u er onzeker van?
Erna55
7 jaar geleden
Iemand kan direct zijn, ergens niet omheen draaien.
Wanneer vind je het "te" direct ?
Ivana
7 jaar geleden
Blijf gewoon jezelf. Als je je gaat aanpassen, blijf je altijd ondergeschikt in iedere situatie. Iemand die direct is, maar niet grof of gemeen, zegt alleen duidelijk wat hij/zij ervan vindt. Dat is zijn/haar manier, zoals jij je eigen manier van spreken en reageren hebt.
Als je er door gekwetst wordt, hanteer je je eigen 'taal' om dit te beantwoorden, of je vraagt vriendelijk om uitleg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg

Het beste antwoord

Andere antwoorden (2)

tip 1:
kaart het even aan, die gene kan er dan ook zelf even om denken.

tip 2:
wees zelf ook direct, dat is volgens mij de beste keuze
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tip 2 lijkt mij geen goed idee. Het zal goed voelen voor mensen die zelf ook direct (willen) zijn, maar anders moet je dingen gaan doen die niet bij je passen.
paulus811
7 jaar geleden
Ik snap überhaupt niet waarom men het prettig vind als mensen om de brei heen draaien. Wat is er nou mis met direct zijn? Als je daar niet tegen kunt, is inderdaad de enige optie om jezelf te veranderen. Optie 1 gaat niet werken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als sommige beter het bericht hadden gelezen, dan heb ik het over TE direct zijn. En te direct zijn is ook een gebrek aan communicatie!
Edraket
7 jaar geleden
Ja, sommigen weten niet waar de grens ligt tussen direct zijn en onbeschoft zijn.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
En wat is TE direct? Dat is niet uit te leggen. Want dat is een gevoel. Er bestaat geen TE direct, alleen iemands persoonlijke gevoelens, wat jij te direct vind is voor een ander normaal en weer een ander ziet het als om de brei heen draaien.
paulus811
7 jaar geleden
Marduk123, leg dan eens uit wanneer het TE direckt wordt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een voorbeeld van té direct. Iemand heeft zojuist een leuke outfit gekocht en is er blij mee. Een (vage) kennis zegt: "uit welke vuilniszak heb je dat gehaald, het staat je van geen kant".
Té directe reacties roepen tegenreacties op: waar bemoei je je mee, of het gaat je niets aan. Dat denkt die ander, maar zegt het niet.
Ligt aan de positie/situatie, gelegenheid....als het je werkgever is, stap je daar niet meteen op af om te vertellend dat het je niet bevalt zoals HIJ te direct is.

Als het een collega's op gelijk niveau is of je broertje is, kun je wel iets zeggen als 'je moet een beetje op je woorden letten en niet meteen bovenop het onderwerp duiken, maar wat tactvoller blijven.

Je broertje zal of luisteren of denken waar haalt ze het vandaan!!

Als je denk ik moet het met gelijke munt terug betalen, dan denk ik nee niet doen, dat zou betekenen dat je er dus geen tast van hebt, dus de ander ziet het probleem niet zo en gaat gewoon door.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer is iemand "te" direct ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
GoeieVraag Erna. Als je behalve 'direct' ook BOT blijkt over te komen en je daar zelf geen erg in hebt... dat is wel TE direct. :)
Thecis
7 jaar geleden
@jodokus
Wanneer is iemand bot??
Uit ervaring weet ik dat iemand vanuit (bijv) noord holland in brabant of limburg komt, dat diegene als bot en te direct wordt bestempeld terwijl diegene in het noorden als "normaal" wordt gezien. Is dus ook "cultureel" bepaald.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Thecis
Klopt, dat is zo, is ook herkomst afhankelijk.
Misschien ook nog opvoeding? maar zeker ook karakter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Thecis, Of iemand té direct reageert bepaalt de ontvanger. Ook een Noorderling weet, als hij voldoende empatisch vermogen heeft, wat wel en niet gezegd kan worden.
Thecis
7 jaar geleden
@JoanDArc
Na verloop van tijd kan je dat als noirderling prima inschatten. Maar in het begin, wanneer je nog moet wennen aan de zuiderse cultuur is dat op momenten knap lastig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Thecis, de cultuur van de Zuiderlingen (ben er zelf een) ligt de meeste wel, en ook die van de Noorderlingen, zolang zij, zoals @Edraket aanhaalt, de grens tussen direct en onbeschoft maar herkennen.
@Marduk is niet de enige die er moeite mee heeft om daarmee om te gaan, vandaar de grote keuze uit aanbiedingen van assertiviteitscursussen.
Enkele gedragskenmerken van iemand die té direct overkomt (of is!), kunnen zijn:
ongezouten vertellen wat hij/zij ergens van vindt;
vertelt vrij snel in niet mis te verstane woorden waar het op staat;
spreekt irritaties snel uit;
reageert primair en speelt het soms op de man of vrouw.
Zulke reacties scheppen bij veel mensen weerstand.
Hoe kun je hierop reageren?
Vermijd in ieder geval vlucht- of vechtgedrag wanneer je met een dominant persoon te maken hebt. Bedank hem/haar op een neutrale manier voor de opmerkingen door een vriendelijke opmerking te plaatsen of complimentje te geven voor zijn zienswijze. Vriendelijk blijven betekent niet ‘in je schulp kruipen’ maar betekent: laten merken dat je hun opmerking niet had verwacht maar er wel over na wil denken (al vind je deze nog zo pijnlijk of onterecht). Grijp de mogelijkheid of creëer in ieder geval een mogelijkheid om vriendelijk te vertellen wat je er zelf van vindt. Blijf kort, duidelijk en vooral: blijf glimlachen.
Personen die té direct zijn, zijn over het algemeen dominante personen. Zij kunnen goed reageren op tegenstand maar vaak niet op een vriendelijke tegenreactie. Dan zijn zij hoogst verbaasd.
Als het je niet lukt om zonder hulp dit te leren, probeer dan een assertiviteitscursus te volgen, er is er altijd wel een te vinden die bij je past.

Toegevoegd na 8 minuten:
Met assertiviteit bedoel ik niet agressiviteit.
Assertiviteit is een combinatie van weerbaarheid en zelfvertrouwen.
Agressief reageren berust op willen winnen.