Wat te doen tegen spataderen

Ik heb ergere last van spataderen,ik werk in de horeca en sta dus heel vaak.naast mn spataderen heb ik last van kramp,pijn in mn been en opgezette rode voeten.wat kan ik hiertegen?en kunnen deze aderen verwijderd worden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (4)

Ik denk dat het handig is om even naar de dokter te gaan hiermee.

Er zijn diverse behandel methodes voor spataderen.
Over het algemeen worden steunkousen het meest gebruikt bij spataderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst wil ik je aanraden om hiermee naar de huisarts te gaan gezien je ook pijn ervaart aan de spataderen.

Spataderen verwijderen verschillende methodes.

In veel gevallen hoeven spataderen niet behandeld te worden. Er wordt enkel ingegrepen indien men pijn ondervindt of om esthetische redenen. Spataderen kunnen worden verwijderd door scleroseren (inspuiten), door laserbehandeling (endoveneuze lasertherapie) of operatief ingrijpen (klassieke strip, flebectomie volgens Müller). Bij spataderen bestaat steeds de kans dat ze, na verwijdering, na verloop van tijd terug komen. Ter verlichting van fysiek ongemak is er een heel assortiment aan therapeutische elastische kousen op de markt. Naast directe behandeling of ondersteuning zijn er verscheidene voedingsupplementen op de markt die beweren de werking van bloedvaten en de bloeddoorstroming te verbeteren.
Als alternatief voor de klassieke strip zijn er tegenwoordig zogenaamde endovasculaire methoden, waarbij de ader van binnenuit dichtgeschroeid wordt. Bekend zijn bijvoorbeeld de laser en de foamsclerose. Een nieuwe techniek is de VNUS Closure-methode. Hierbij geeft de katheter radiofrequentie-energie af aan de binnenwand van het bloedvat. Deze ingreep vindt gewoon plaats op de polikliniek onder lokale verdoving.

Hoe voorkóm je spataderen?

Lang staan werkt het onstaan van spataderen in de hand. Het is belangrijk om veel te bewegen. Vooral die oefeningen waarbij de kuitspier regelmatig wordt aangespannen zijn bevordelijk voor een goede bloeddoorstroming en drukvermindering in het adersysteem. Lopen en fietsen zijn daarom goede vormen van beweging.
Mensen die aanleg hebben tot het krijgen van spataderen kunnen uit voorzorg elastische compressie kousen (steunkousen) dragen op momenten dat zij veel moeten staan of zitten.
Het gebruik van rutosiden (natuurlijke, uit planten gewonnen producten) kan de huiddoorbloeding bevorderen en vochtophoping in de huid verminderen. Dit kan de klachten van veneuze insufficientie, zoals vermoeidheid in de benen, verminderen. Deze producten zijn zonder recept verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn echtgenote heeft er ook last van gehad en ze door een specialist laten verwijderen. Ze zijn nooit meer teruggekomen tot haar..maar ook mijn blijdschap. Hoewel ik haar ook mèt die spataderen even mooi en even lief vond..en nog altijd vind.

Ik heb het even voor je opgezocht en kom tot het volgende voor je:

Bestrijden van spataderen:
Kleine spataderen: scleroseren is wegspuiten met een vloeistof; lasertherapie.

Grote spataderen: operatief via een snee in de lies; mieuwe methode is wegspuiten genoemd echo-sclerocompressie.

Voorkomen van spataderen
Voorkom langdurig staan of stilzitten.

Heb je een staand beroep, ga dan toch regelmatig even zitten.

Heb je een zittend beroep ga dan regelmatig even lopen en als dit mogelijk is, leg je benen even hoog.

Ook voldoende lichaamsbeweging is ontzettend belangrijk.

Het voorkomen van overgewicht of zo nodig proberen af te vallen.

Tijdens de zwangerschap elastische kousen te dragen (juist al in de beginfase);

Geen knellende kleding dragen.

Koud douchen houd de bloedvaten elastisch.

Leg overdag je benen af en toe omhoog. Dit ontlast de aderen.

Heel veel succes.

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Many thx
Naast het lichamelijke ongemak dat spataderen veroorzaken – krampen en zware, pijnlijke en vermoeide benen – zijn ze ook in cosmetisch opzicht geen pretje. De zichtbare, kronkelende, blauwe aderen vormen voor menig vrouw dan ook aanleiding om ’s zomers de korte rokjes en jurkjes in de kast te laten hangen en de benen te bedekken. Niet nodig, want spataderen kun je heel goed camoufleren met een goede dekkende creme. Als je spataderen wilt voorkomen hebben we de volgende tips:

Bewegen
♥ Vermijd langdurig rechtop staan zonder bewegen en ga af en toe een keer zitten. Iemand met een zittend beroep moet geregeld even opstaan en rondwandelen.
♥ Beweeg voldoende. Kies een sport waarbij je je beenspieren traint zoals joggen, wandelen, fietsen of zwemmen. Door deze bewegingen masseren de beenspieren de aderen en 'pompen' ze het bloed omhoog.
♥ Op blote voeten op zand, gras of grind lopen en op de tenen lopen zijn goede oefeningen.

Bloedsomloop stimuleren
♥ Ga niet te vaak of lang met je benen over elkaar zitten. Dit belemmert de doorstroming van het bloed, waardoor stuwingen kunnen ontstaan. Vermijd strak zittende, knellende kleding en hoge hakken.
♥ Leg de benen iets hoger dan de rest van het lichaam wanneer je rust of slaapt; het liefst wat hoger dan het hart. Dit bevordert het wegvloeien van het bloed en helpt oedeem afnemen.
♥ Neem geregeld een wisselbad. Houd de voeten drie minuten in een warm bad, vervolgens drie seconden in koud water en herhaal dit gedurende twintig minuten.
♥ Voorkom koude voeten, draag warme schoenen, kousen en kleding.

Geen rechtstraakse warmte op je benen
♥ Houd je benen zo veel mogelijk uit de zon. Zonnebaden is geen goed idee bij spataderen. De rechtstreekse warmte van de zon zorgt voor een extra uitzetting van de aderen in de benen. Om dezelfde reden is een sauna of een Turks bad niet aan te raden.
♥ Onthaar je benen niet met warme was, maar scheer je benen of wax ze met waxstrips.

Toegevoegd na 12 minuten:
Oppervlakkige spataderen kunnen worden behandeld met sclerotherapie, waarbij chemicaliën worden ingespoten waardoor de aderen hard worden en inkrimpen. Het bloed neemt dan een andere weg.

In ernstige gevallen worden de spataderen via een operatieve ingreep afgebonden of gestript; andere aderen nemen de taak over.