Wat doet een orthopeed?

Laatst heb ik een vraag gesteld, over mijn pols. Ik ben naar de fysio geweest en die heeft me doorverwezen naar de huisarts. De huisarts heeft me weer doorverwezen naar de orthopeed. Maar wat kan die allemaal doen aan klachten aan je pols? Kan die het allemaal weer herstellen?

Even voor de duidelijkheid, ik heb een pols die denk ik een botje mist. Er zit een soort kuiltje in en het doet soms pijn.

Heeft iemand hier ervaring mee? Graag hoor ik het, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11.9K

Antwoorden (3)

Orthopedie is een medisch specialisme dat zich bezighoudt met de behandeling van afwijkingen en ziekten van het steun- en bewegingsapparaat.

Deze arts houd zich ook bezig met fracturen van de pols. Dus het lijkt mij een prima doorverwijzing van de huisarts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een orthopeed is gespecialiseerd in afwijkingen aan het skelet (of eigenlijk : steun- en bewegingsapparaat). Dat betekent dus dat de huisarts vermoed dat het probleem van je pols niet in spieren of pezen maar in de botten zit.
Een orthopeed kan bijvoorbeeld zien of er een operatie nodig is (en opereren), of een corset (of in het geval van een pols een brace) aan laten meten, als fysiotherapie en medicijnen niets of te weinig uitrichten. Vaak zal hij wel ook weer fysiotherapie (erbij) voorschrijven.

Van origine kwamen vooral kinderen bij de orthopeed (orthopedie betekent van origine ook zoiets als "rechtekinderkunde" en is het ook de man van bijvoorbeeld de steunzolen en spalken. Maar ook bij skeletproblemen die later in het leven optreden (breuken, slijtage) is de orthopeed de specialist bij uitstek.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat en of hij wat voor je kan doen en of het gaat helpen kan ik natuurlijk niet beoordelen, maar het is wel vrij zeker dat je in elk geval bij de juiste specialist beland bent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Hè? Ik dacht altijd dat orthopedie afgeleid was van het Latijnse pes = voet.
Maar je hebt gelijk!
Plus.
Vooral van belang - en nog niet genoemd, daarom geef ik ook een antwoord - is dat een orthopeed een chirurg is. Orthopeed is kort voor orthopedisch chirurg. Ze zijn dus gespecialiseerd in chirurgische behandeling van aandoeningen van het bewegingsapparaat. Dus de spieren, pezen/banden/kapsels, gewrichten, kraakbeen en vooral ook: botten.

Bij polsklachten zal een orthopeed dus vooral kijken of er specifieke afwijkingen zijn aan de botten en andere weefsels, en in zijn beoordeling gericht zijn op een eventuele chirurgische behandeling. Het is niet zo dat een orthopeed zich nooit bezig houdt met conservatief (niet-chirurgisch) behandelen door middel van het voorschrijven van bijvoorbeeld fysiotherapie of een hulpmiddel als een spalk of brace, maar als je specifiek wilt weten welke niet-chirurgische opties er zijn, dan ben je vaak beter af bij een gespecialiseerde handfysiotherapeut en/of een revalidatiearts (eventueel met specifieke interesse in de bovenste extremiteiten).

Wat ook nog een optie kan zijn, is je pols laten beoordelen door een handchirurg. Dit zijn plastisch chirurgen die aanvullend zijn opgeleid in de handchirurgie. Persoonlijk zou ik voor chirurgisch advies voor een handprobleem in het algemeen liever naar een handchirurg gaan dan naar een orthopeed, maar het hangt natuurlijk een beetje af van het specifieke probleem en van de interesse en ervaring van de desbetreffende handchirurg versus de orthopedisch chirurg. En er zijn operaties aan de hand en pols die door veel verschillende specialismen worden uitgevoerd, denk aan een veel uitgevoerde operatie zoals die bij het carpaal tunnelsyndroom, die afhankelijk van het ziekenhuis en de arts gedaan worden door de neurochirurg, orthopedisch chirurg of handchirurg.

Maar voor een beoordeling van een verder nog onbekende klacht kun je natuurlijk prima naar een orthopeed gaan. Houd alleen wel in gedachten dat als hij zegt "ik kan hier niets mee", je niet bent uitbehandeld, maar dat dit inhoudt dat hij geen goede chirurgische opties ziet. Je kunt dan eventueel bij een andere specialist terecht voor advies over welke behandeling dan wél mogelijk is. En bedenk ook dat als een orthopeed een operatie voorstelt, het bij bepaalde klachten - je huisarts weet vaak wel welke - verstandig is om ook advies te vragen van een niet-chirurg, maar iemand die is opgeleid om vooral naar andere dan chirurgische behandelmogelijkheden te zoeken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Stond wel in mijn antwoord hoor ; "en opereren". ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En inderdaad, voor mijn handen ga ik naar de handchirurg.