M'n ouders roken binnen, maar ik kan niet tegen de rook. Wat kan ik hier aan doen?

M'n ouders roken binnen, maar ik heb iets aan m'n longen dus ik kan niet tegen de rook. Als ik er over wil praten begint m'n vader te schreeuwen. Ik mag niet eens meer naar boven als ze er "eentje" opsteken, ik moet er dus bijblijven. Wat kan ik doen?

Toegevoegd na 12 uur:
Ik merk zelf dat als ik uit school/werk/sport kom, en ik binnenkom en ze hebben gerookt, dan krijg ik hoofdpijn en ademhalingsproblemen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Ik las dat je 16 bent en dat je niet tegen de rook van je ouders kunt. Ik vind dit een slechte zaak van je vader dat hij kwaad op je wordt en dat je er zelfs bij moet blijven zitten. Je kunt hiermee naar je huisarts gaan, of kijken of je een familielid is die goed met je ouders overweg kan om te bemiddelen. Als je maar goed onthoudt dat er niks mis is met jou, maar met je ouders dat ze hiertoe dwingen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ als het ooit wettelijk verboden wordt om in huis te roken en het kind nog te dwingen erbij te zijn, dan gaat het onder kindermishandeling vallen.
Dat is niet mis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wettelijk gezien kan je hier weinig aan doen. Ik zou hierover in gesprek gaan met je ouders maar als je ouders dit gewoon naast zich neerleggen kan je er weinig aan veranderen. Al zegt dat wel veel over jouw ouders als ze hier niet serieus mee omgaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou, als een kind een longaandoening heeft en de ouders door hun gedrag bewust die aandoening verergeren, is het m.i. nog maar de vraag of je daar wettelijk gezien weinig mee kunt. Niet dat het makkelijk zal zijn, maar toch. Maar in dit geval kun je je gezien de leeftijd van VS waarschijnlijk op alternatieve richten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kan hier wel mee naar de kinderbescherming mee gaan vgm. Het valt volgensmij onder nalatigheid bij de opvoeding van het kind. Dit weet ik echter niet zeker. Je kan wel altijd even bellen met veilig thuis; https://vooreenveiligthuis.nl