Kan het kwaad om de pil te gebruiken, alleen voor op vakantie?

Ik zou het liefst niet ongesteld wilen worden op vakantie. Kan dat dan kwaad of niet? En moet je daar dan van te voren mee beginnen. Ik heb de pil namelijk nog nooit gebruikt...

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee opzich niet, maar je moet wel vroeg genoeg beginnen, in het begin kan de pil namelijk nog onregelmatig werken als het gaat om menstruatie, en dan kun je wel wat meer bijwerkingen hebben dan wanneer je het al een paar maanden lang doet. Ik zou er in ieder geval een maand voor de vakantie mee beginnen. Ik slik hem ook en ook voor buiten de vakantie om bevalt het erg goed. :)

Je hebt een paar opties: Je kunt inderdaad de pil gebruiken, al dan niet tijdelijk. Daarmee kun je zelf je stopweek plannen, of ervoor kiezen om langer door te slikken zonder stopweek. Wil je de pil echt gebruiken om je ongesteldheid te verschuiven, dan kun je het beste minimaal een paar weken vantevoren beginnen. Eventueel al iets langer, om uit te proberen hoe je lijf reageert op het middel en te kijken hoe goed je het doorslikken verdraagt. Je kunt ook Primolut gebruiken. Dat is een middel dat onder meer gebruikt wordt voor het verschuiven van de menstruatie. Je begint dan met slikken drie dagen voor je verwachte menstruatie en je mag het maximaal tien tot veertien dagen slikken. Nadat je stopt met het gebruik, krijg je twee á drie dagen later een onttrekkingsbloeding. Beide middelen zijn alleen op recept verkrijgbaar, en je moet dus hoe dan ook langs je huisarts. Die kan je helpen de beide opties af te wegen. Zoals bij elk geneesmiddel kunnen er bijwerkingen optreden. Het zijn echter relatief veilige middelen waar veel ervaring mee is, je huisarts kan je daar meer over vertellen. Het ene middel is niet beter of slechter dan het andere. Het hangt af van het doel waarmee je het gebruikt en bijvoorbeeld de duur van je vakantie wat het meest praktisch is. Het voordeel van Primolut is bijvoorbeeld de korte gebruiksduur, je slikt het relatief kort om toch je doel te kunnen bereiken. Als je echter langere tijd weggaat, is dat juist een nadeel. Daarnaast kunnen er ook puur medische redenen zijn om het ene geneesmiddel boven het andere te adviseren. Verder kun je uiteraard ook kiezen voor een andere vorm van hormonale anticonceptie, maar dat lijkt me in het kader van jouw vraag weinig praktisch. Er kunnen echter redenen zijn waarom je arts toch zo'n alternatief aanraadt in jouw specifieke situatie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100