Kan het kwaad om de pil te gebruiken, alleen voor op vakantie?

Ik zou het liefst niet ongesteld wilen worden op vakantie. Kan dat dan kwaad of niet? En moet je daar dan van te voren mee beginnen. Ik heb de pil namelijk nog nooit gebruikt...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
20.4K

Antwoorden (2)

Nee opzich niet, maar je moet wel vroeg genoeg beginnen, in het begin kan de pil namelijk nog onregelmatig werken als het gaat om menstruatie, en dan kun je wel wat meer bijwerkingen hebben dan wanneer je het al een paar maanden lang doet. Ik zou er in ieder geval een maand voor de vakantie mee beginnen. Ik slik hem ook en ook voor buiten de vakantie om bevalt het erg goed. :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankuwel! En na de vakantie? Kun je er dan weer direct mee stoppen? Is alles dan weer meteen normaal, of zijn daar ook weer allerlei dingen aan verboden..? Is de menstruatie dan weer gewoon regelmatig?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
*verbonden pardon :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat je lichaam wel wat gaat reageren met bijwerkingen als je zo snel weer stopt, maar het ligt ook aan hoe zwaar de pil is. Ik heb een hele lichte, dat is waarschijnlijk beter om mee te beginnen. Ik zou alleen niet tegen de huisarts vertellen dat het puur voor de vakantie is, dan kan het zijn dat je de pil niet voorgeschreven krijgt, ik denk dat je het beste gewoon kunt zeggen dat je een heftige menstruatie hebt..
Amadea
7 jaar geleden
Dat is zeer onverstandig, liegen tegen je huisarts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nouja, het gaat alleen om de reden dat je de pil wil slikken, je liegt niet over iets lichamelijks, een heftige menstruatie is heel subjectief. De huisarts zal namelijk het regelen van je menstruatie met de pil niet aanraden, net als in de bijsluiter van de pil, omdat er niet echt onderzoek naar is gedaan, dus de kans dat je de pil niet voorgeschreven krijgt is dan een stuk groter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat een onzin. Naast het voorkomen van een zwangerschap is het kunnen regelen van je menstruatie de nummer één reden dat vrouwen de pil gebruiken. Als een arts dat af had geraden in jouw geval, dan was dat geweest omdat daar een goede medische reden voor was. Bovendien heb je wél gelogen over 'iets lichamelijks'. Je hebt je arts de mogelijkheid ontnomen om alternatieven met je te bespreken (zoals de optie om Primolut te gebruiken) en je kunt je huisarts ook in de toekomst hiermee op het verkeerde been zetten. Niet alleen je eigen huisarts, maar ook eventuele waarnemers of andere artsen die inzage hebben of krijgen in je dossier. Stel dat je bloedarmoede zou hebben, dan kan je huisarts automatisch aannemen dat dit komt door je heftige menstruaties en geen verder onderzoek aanvragen, wat de diagnose van een mogelijk ernstiger probleem zou kunnen vertragen. En zo zijn er nog wel wat scenario's denkbaar. En als je huisarts je nu eerst naar de gynaecoloog had willen verwijzen voor verder onderzoek, waren dan je menstruaties ineens 'toch niet zo heftig' geweest? Het is gewoon altijd dom om te liegen tegen je huisarts, of welke behandelend arts dan ook. Maar je huisarts? Serieus, als je dáár al niet tegen wilt of kunt zeggen wat er precies met je aan de hand is, dan vraag ik me af waar je nog wél de waarheid spreekt. Dat zou echt de persoon moeten zijn bij wie je het mínste reserves hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ze de pil had willen doornemen was dat waarschijnlijk afgeraden door de arts, en de bedoeling van de pil is om zwangerschap te voorkomen of om een lichtere menstruatie te hebben. Dat is in dit geval niet de reden. Ze wil simpelweg even geen menstruatie, de kans is dan groot dat als dit het enige is wat ze zegt de huisarts haar geen pil zal voorschrijven. Dus het is een beetje overdrijven of géén pil. Je liegt over niks gevaarlijks of belangrijks, de huisarts kan zelf al zien wat voor medicijnen je nog meer gebruikt enzo, dus daar heb je sowieso geen problemen mee. En als je alternatieven wil bespreken kan dat, maar als je graag de pil wil gaat dat bij veel huisartsen niet lukken als 1 keer menstruatie overslaan de reden is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En trouwens, een huisarts zal je nooit laten onderzoeken simpelweg omdat je menstruatie heftig is, dat is bij zoveel vrouwen en meisjes zo, een moeilijke menstruatie is niks bijzonders.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ga mezelf niet herhalen, in mijn eerste reactie heb ik al weerlegd wat je hier beweert.
Je hebt een paar opties:

Je kunt inderdaad de pil gebruiken, al dan niet tijdelijk. Daarmee kun je zelf je stopweek plannen, of ervoor kiezen om langer door te slikken zonder stopweek. Wil je de pil echt gebruiken om je ongesteldheid te verschuiven, dan kun je het beste minimaal een paar weken vantevoren beginnen. Eventueel al iets langer, om uit te proberen hoe je lijf reageert op het middel en te kijken hoe goed je het doorslikken verdraagt.

Je kunt ook Primolut gebruiken. Dat is een middel dat onder meer gebruikt wordt voor het verschuiven van de menstruatie. Je begint dan met slikken drie dagen voor je verwachte menstruatie en je mag het maximaal tien tot veertien dagen slikken. Nadat je stopt met het gebruik, krijg je twee á drie dagen later een onttrekkingsbloeding.

Beide middelen zijn alleen op recept verkrijgbaar, en je moet dus hoe dan ook langs je huisarts. Die kan je helpen de beide opties af te wegen. Zoals bij elk geneesmiddel kunnen er bijwerkingen optreden. Het zijn echter relatief veilige middelen waar veel ervaring mee is, je huisarts kan je daar meer over vertellen. Het ene middel is niet beter of slechter dan het andere. Het hangt af van het doel waarmee je het gebruikt en bijvoorbeeld de duur van je vakantie wat het meest praktisch is. Het voordeel van Primolut is bijvoorbeeld de korte gebruiksduur, je slikt het relatief kort om toch je doel te kunnen bereiken. Als je echter langere tijd weggaat, is dat juist een nadeel. Daarnaast kunnen er ook puur medische redenen zijn om het ene geneesmiddel boven het andere te adviseren.

Verder kun je uiteraard ook kiezen voor een andere vorm van hormonale anticonceptie, maar dat lijkt me in het kader van jouw vraag weinig praktisch. Er kunnen echter redenen zijn waarom je arts toch zo'n alternatief aanraadt in jouw specifieke situatie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Ik heb Primolut één keer geprobeerd, maar dat was ellendig. De hele vakantie had ik buikpijn, en tóch eerder dan de bedoeling was kwam de menstruatie. Gelukkig had ik wel voor de zekerheid maandverband meegenomen.
Rieneke1
7 jaar geleden
Voor mij werkte Primolut perfect.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tja, en ik was de eerste maanden dat ik de pil slikte continu zo misselijk dat ik daar een tijdje een ander middel voor moest slikken. Zoals ik al zei: elk middel heeft bijwerkingen. Daarom moet je de opties ook met je huisarts bespreken en de risico's afwegen.