Waar komen de kleine blaasjes vandaan die zich op je tong bevinden ?

ik heb overal kleine "aften" op mijn tong, die vreselijk vervelend zijn, mag ik deze openbreken ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in africa krijg je vaak het advies om in zo een geval een jonge maagd oraal te bevredigen je zou denken die zijn gek maar ja een docter is ook eng hee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha

Het beste antwoord

Bij het ontstaan van aften spelen verschillende factoren een rol. Bij slechts 10% van de gevallen kan een oorzaak gevonden worden die kan worden opgeheven. In alle andere gevallen kan de aandoening weliswaar
behandeld-, maar niet definitief genezen worden.

Wel is bekend dat een oppervlakkige slijmvliesbeschadiging, (bijvoorbeeld veroorzaakt door bijten op de wang, tandenpoetsen met een te harde borstel, scherpe randjes aan tanden of kunstgebit, of het eten van harde toast of te scherp gekruid voedsel) over kan gaan in een aft. Maar waarom er dan een zweer ontstaat, is onduidelijk. Mogelijk spelen de bacteriën in de mondholte daarbij een rol. Ook lijkt er een zekere genetische aanleg te bestaan, in ieder geval komt het in sommige families meer voor. Andere mogelijke oorzaken zijn ijzertekort, vitamine tekorten (vitamine B-12, foliumzuur), voedingsallergie, infecties, en een verminderde weerstand. In de meeste gevallen wordt er echter geen onderliggende oorzaak gevonden.

Aften komen bij een aantal ziekten vaker voor, o.a. bij de ziekte van Behçet, waarbij naast zweertjes in de mondholte ook zweren op de geslachtsdelen aanwezig kunnen zijn, en bij een aantal darmziekten zoals coeliakie (gluten overgevoeligheid), de ziekte van Crohn, en colitis ulcerosa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad en ze kunnen zeer doen. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Bij het ontstaan van aften spelen verschillende factoren een rol. Een besmetting met een virus of bacterie kan de oorzaak zijn. Vaak krijgt zo'n ontsteking pas een kans bij verminderde lichamelijke weerstand. Ook erfelijke factoren en emotionele stress lijken een rol te spelen bij het ontstaan van aften.
Een beschadiging van het mondslijmvlies, bijvoorbeeld een klein wondje in de mond, kan de ontstaansplek worden van aften. Beschadiging kan ontstaan door te krachtig poetsen, een slecht passend kunstgebit, per ongeluk bijten op de binnenkant van de wang of het eten van te heet voedsel.
Het is niet bewezen, maar bepaalde voedingsmiddelen zouden aften kunnen laten ontstaan, ook onderliggende ziekten kunnen aften veroorzaken.

Let op: Het optreden van aften kan een teken zijn, dat uw weerstand is verminderd.

Dus de benodigde vitamines blijven eten.

Zie voor mee informatie de bron hieronder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Lora
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
he dank je.
Ik denk niet dat het aften zijn, want dit zijn erg pijnlijke zweertjes. Zien eruit als open plekjes die wit in het midden zijn. Die zijn niet alleen vervelend maar erg pijnlijk.Ze kunnen ook erg groot worden en zitten meestal op de binnenkant wang/tandvlees aanhechting Soms zit er één op je tong, maar niet zoveel en vaak. Het kan een soort virus zijn of een schimmelinfectie. Ook een allergische reactie is mogelijk, veel mensen krijgen er last van als ze tomaten eten. Ik zou ze niet openmaken! Je hebt kans dat je dan meer besmet en straks heeft de rest van je familie het ook. Als ik jou was ging ik even naar de huisarts om te weten te komen wat het is. Bij een schimmelinfectie heb je zeker antibiotica nodig. Ook kan hij advies geven of bijv. Molcosan kan helpen of een ander middel voorschrijven waarmee je kan spoelen.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Molcosan helpt inderdaad goed, maar het is zo slecht voor je tanden! Wel een + voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord +
Het is niet duidelijk of je daadwerkelijk aften hebt. Daarom is het beter dat je er even mee naar de huisarts gaat. Je mag de blaasjes in geen geval openbreken, want als het een infectie is verspreid je die alleen nog maar verder.

Laat er dus eerst naar kijken door een echte deskundige en vraag aan hem/haar advies. Via internet is het lastig om een diagnose te stellen. Wat extra vitamine C kan in ieder geval geen kwaad, vaak is dit de onderliggende oorzaak.

Soms kan er sprake zijn van een candida besmetting, maar dit kan alleen in real life gediagnostiseerd worden en is te behandelen met een drankje waarmee je moet spoelen. Dat is beter dan je blaasjes openbreken ;-)

Sterkte ermee!