Hoe komt het dat ik vroeger beter en steviger kan drinken dan nu?

Het lijkt me een rare vraag maar wil gewoon weten waarom dat zo is. Ik ben begonnen op mijn 16 jaar met alcohol te drinken toen kon ik echt stevig drinken en snel zat zijn ik kon toen een halve fles pure jenever zonder kokhalzen leeg drinken. Maar nu kan ik precies niet meer pure alcohol (zonder frisdrank bedoel ik zoals jenever of pure malibu) hoe komt dat dat nu niet meer kan? Heeft het een verband met de gewenning aan alcohol of iets met je lever? Heb ik misschien een levervetting dat het zo is? Ik zou echt graag nog eens goed en leuk en stevig zat zijn zonder kokhalzen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Door vernietiging van bepaalde weefsels of door ouder worden kan de persoon ineens weer gevoeliger worden voor alcohol of drugs. Dat zie je bijvoorbeeld bij alcohol. Als de lever door het vele drinken minder functioneert blijft de alcohol maar door het lichaam circuleren. De drinker blijft dan de hele dag dronken van slechts een glas wijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de eerste plaats laat je vragengeschiedenis zien dat je de laatste tijd te weinig eet. Dat kan een grote rol spelen in hoe goed je lichaam in staat is alcohol te verwerken. Alcohol op een (bijna) lege maag komt altijd harder aan, en mogelijk is jouw maag ook al geïrriteerd door onder andere te weinig eten (die vraag is inmiddels verwijderd, maar ik heb bij een eerdere vraag van je al uitgelegd hoe je juist door (veel) te weinig eten problemen kunt krijgen met onder meer maagzuur).

Daarbij, en dit kan zo mogelijk een nog grotere rol spelen, ga ik er vanuit dat je op je 16e nog geen medicatie gebruikte, of in elk geval niet dezelfde medicatie als nu. In eerdere vragen ging het onder andere over antipsychotica en antidepressiva. Dit soort middelen hebben een dempend effect op het centrale zenuwstelsel. Alcohol heeft dat ook en dat betekent dat het elkaars bijwerkingen op dit vlak kan versterken. Ook kunnen dit soort middelen je maag irriteren, opnieuw net zoals alcohol. Ook kleinere hoeveelheden alcohol kunnen er daarom voor zorgen dat je dronken wordt of dat je last krijgt van je maag, en andersom kan je door het drinken van alcohol meer last krijgen van de bijwerkingen van je medicatie.

Als het goed is, staat in de bijsluiters van je medicatie ook een waarschuwing ten aanzien van het drinken van alcohol. Nu is het nooit 'leuk en stevig' om zat te zijn want het is gewoon schadelijk, maar met de medicatie die jij gebruikt is het al helemaal niet aan te raden om zoveel te drinken dat je echt dronken wordt. Als jij vanwege je psychische toestand een behoefte hebt aan dronkenschap en je het eigenlijk als een soort zelfmedicatie zou willen toepassen, doe je er goed aan dit te bespreken met je behandelaars en met hen te zoeken naar een betere - minder schadelijke - manier om bepaalde behoeftes te vervullen.