Waarom ben ik niet ongesteld ?

Ik ben aan de pil en neem deze soms niet goed in. Ik vergeet hem wel eens en dan sla ik dus een dag over. Waardoor ik dus later uitkom in mijn stopweek. Ik ben nu al een week verder en zou al ongesteld moeten zijn maar het is er nog steeds niet. Ik ben sowieso niet zwanger, dit is namelijk onmogelijk omdat ik geen seks heb gehad. Ik maak me nu wel een beetje zorgen, zou het kunnen zijn dat het komt omdat ik de pil niet goed heb ingenomen? Ik heb ook gelezen dat sommige vrouwen dit hebben ook als ze de pil goed innemen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom vraag dat nou niet aan mensen die er speciaal voor zijn opgeleid. Je huisarts bijvoorbeeld... ?!?! Het is nu voor de aspirant doktoren onder ons een beetje glazen bol kijken....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik dacht dat mensen hier misschien ervaringen mee hadden. Vandaar mijn vraag.
Amadea
7 jaar geleden
Je wordt helemaal niet ongesteld als je de anticonceptiepil slikt. Want dan vindt er namelijk geen eisprong plaats. Je krijgt in principe in de stopweek een onttrekkingsbloeding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En wat kan de reden zijn dat ik geen ontrekkingsbleoding heb?

Antwoorden (1)

De bloeding in de stopweek van de anticonceptiepil kan wel eens weg blijven of heel minimaal zijn. Dat is niet iets om je zorgen over te maken. Als je de pil correct gebruikt hebt, is het geen probleem als je geen bloeding hebt in de stopweek.

Deze onttrekkingsbloeding in de stopweek komt doordat de hormoonspiegels in je bloed dan weer dalen. Hierdoor wordt het slijmvlies van je baarmoeder - dat door het oestrogeen in de pil opgebouwd werd - weer afgebroken en afgestoten, net zoals in een natuurlijke cyclus zonder de pil.

Bij de lichtere pillen zijn de bloedingen meestal minder hevig. En naarmate je de pil langer gebruikt, kan het zijn dat de bloeding zelfs helemaal uitblijft. Dit komt doordat het baarmoederslijmvlies dan niet meer opgebouwd wordt, waardoor er geen bloeding kan optreden.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bedankt voor de heldere uitleg!