Zijn dit goede schema's om je spieren te trainen?

https://share.sis.org.cn/isilk/files/2015/01/Schedule-2aqeuym-234x300.png

en:
http://www.dailytxtercise.com/wp-content/uploads/2014/03/30-day-push-up-challenge.jpg

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bijna elk schema is goed t.o.v. niet trainen.
Verder zal je eerst je doel mogen aangeven. Train je voor conditie, voor spiermassa, enzovoorts. Voor een ongetraind persoon zijn dit goeie om mee te beginnen, echter meestal nogal heftig, zeker de 2e zonder rustdagen. Na de challenge kan je bepalen of je vooral voor conditie of voor spiermassa gaat.

Antwoorden (1)

Het is natuurlijk beter dan op je kont op de bank zitten, maar het is geen goed schema om echt spieren op te bouwen.
Het is erg eentonig, bij de ene doe je alleen maar situps, bij de ander alleen maar pushups.

Heel veel herhalingen en geen variatie in de oefeningen gaat niet zoveel doen. Je moet je spieren uitdagen en zorgen dat je af en toe wat variatie aanbrengt.
De kans is groot dat je voor het einde van het schema alles al zat bent, en wat ga je doen op dag 31?

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit is een beter schema voor spiermassa en kracht opbouwen (in combinatie met goed eten en voldoende rust natuurlijk): https://stronglifts.com/
Hier doe je 3x in de week een aantal oefeningen, waarmee je de grote spiergroepen in je lichaam mee pakt. Je doet ook een tijdje dezelfde oefeningen, maar dit kun je na een paar weken afwisselen met een ander schema.

Wat ik zelf prettig vind om als trainingsschema te gebruiken is deze website: https://www.nerdfitness.com/blog/2010/02/15/how-to-build-your-own-workout-routine/
Er staan per grote spiergroep een aantal voorbeeldoefeningen, als je uit elk stukje 1 oefening doet, ben je met 5 oefeningen klaar voor je hele lichaam.
Ik ga naar de sportschool, doe uit elke groep minstens 1 oefening, en voeg daarna nog wat extra toe als ik tijd heb. Als benen bijvoorbeeld goed voelt, dan doe ik daar wat zwaardere oefeningen als bonus.

Toegevoegd na 4 minuten:
Uiteindelijk maakt het schema dat je kiest niet zo heel veel uit.
Het belangrijkste is dat je elke spiergroep minstens 1x in de week traint (vaker in de week als je het echt wilt opbouwen in kracht en massa).
En het moet een schema zijn dat JIJ leuk vind en vol kunt houden. Je moet niet met tegenzin gaan sporten.

Toegevoegd na 10 minuten:
Mocht je iets zoeken voor thuis, dan kan ik 'Nike Training Club' en 'FitStar' aanraden als apps.
Die bieden cardio en krachttraining schema's, met begeleiding en voorbeeldfilmpjes.
Ritsuka
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
prima antwoord, echter staat in de vraag "trainen" niet "opbouwen". Conditie is ook trainen.
Ik gok ook dat er wel opbouwen bedoelt wordt hoor.
Ritsuka
7 jaar geleden
over het algemeen word er opbouwen bedoeld, daar ben ik vanuit gegaan.
Mocht vraagsteller reageren en wat anders bedoelen, dan kan ik altijd nog een aanvulling doen.