Wat eten na keelamandel operatie?

Mijn keelamandelen zijn eruit maar dit doet echt veel pijn ben 16 jaar maar mijn vraag is na hoeveel dagen/weken konden jullie vast eten?
En wat at je dan?
Dit is nu mijn 3e dag en eet alleen ijsjes en pudding.
Hoor graag van jullie wat voor ervaring jullie hiermee hebben?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Uit de bron:

Voedingsadviezen
• in de eerste week na de operatie mag je alleen half vloeibaar of zacht voedsel gebruiken, zoals
pap, rijst, vla, brood zonder korst, aardappelpuree, ei, of een geweekte beschuit
• het eten en drinken mag niet heet zijn: laat het altijd afkoelen
• het is beter om geen sterk gekruid eten te gebruiken, ook bananen kun je beter laten staan
• drink veel koude dranken en waterijs: dit is juist goed voor de genezing van je keel
• in de tweede week van de operatie mag je weer normaal eten, maar nog geen harde of scherpe
voedingsmiddelen zoals broodkorsten, appels, beschuit, chips of hard gebakken vlees
• na twee weken mag je weer helemaal gewoon eten

Toegevoegd na 3 minuten:
(BRON)
Om ervoor te zorgen dat je keel snel geneest en niet gaat bloeden, adviseren we je om thuis een week rustig aan te doen. Ook kun je het beste zoveel mogelijk binnenblijven. Hieronder staat verder wat je in de eerste twee weken na de operatie beter wel en niet kunt doen, en wat je wel en niet mag eten.

Leefregels
• probeer zo weinig mogelijk te praten
• schraap je keel niet
• je mag niet sporten, je bloeddruk stijgt door de inspanning en dit vergroot de kans dat je keel weer gaat bloeden
• je mag niet in de volle zon zitten
• je mag alleen lauwwarm douchen, niet te heet dus, dat geldt ook voor een bad
• je mag geen bloedverdunnende pijnstillers te gebruiken zoals ascal, ibuprofen, aspirine of diclofenac

Voor tieners:
• je mag geen alcohol drinken
• je mag ook niet roken, ook is het beter dat je niet in rokerige ruimtes komt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt met deze info kan ik wat meer