Je woont samen maar staat ergens anders ingeschreven en heb een ander postadres mag dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.4K

Antwoorden (2)

Nee, dat mag niet, je bent verplicht je binnen 5 dagen in te schrijven op je nieuwe adres.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik precies lees wat er staat dan hebt u een 1. woonadres, ergens anders een 2. briefadres (postadres) en een 3. inwoonadres zonder samenwoningscontract en zonder huurovereenkomst. Of u gaat samenwonen in een koop- of huurwoning is niet bekend. Of uw woonadres een koop- of huurwoning is, is trouwens ook niet bekend.

Een officieel briefadres is een tijdelijk adres, daar zijn regels voor. Ik neem aan dat u die kent.
Ja, een mens kan op meerdere plaatsen wonen. Men hebt echter maar één woonadres. Dat is het adres dat men opgeeft aan de gemeente. Waarom u met uw vriend(in) gaat samenwonen en uw woonadres aanhoudt is mij niet bekend. Misschien wilt u wel gewoon proefwonen en het oude adres als zekerheid aanhouden, ondanks de dubbele kosten die u maakt zolang u de andere woning tot uw beschikking hebt. Aangezien u nergens het woord uitkeringen gebruikt, ga ik ervanuit dat dit onderwerp niet meespeelt om op meerdere adressen te verblijven.
Mocht dit wel het geval zijn houdt er dan rekening mee dat de gemeente het begrip gezamenlijke huishouding gebruikt en niet spreekt van samenwonen. Dan is het handig de site bij de Bron even door te lezen.

Er is in Nederland -net als elders- geen actief opsporingsbeleid of u nu wel of niet feitelijk aanwezig bent op het adres, waar u staat ingeschreven. Wie een tijdje ergens anders verblijft, hoeft dus niet meteen een probleem te verwachten, zolang u, zowel als uw vriend(in) niet de bedoeling hebben zich aan andere wettelijke verplichtingen te onttrekken. De gemeente heeft de bevoegdheid uw registratie te wijzigen, als aangetoond kan worden dat uw registratie niet in overeenstemming is met de werkelijkheid.
Er is weinig bekend van uw precieze situatie, maar misschien hebt u toch iets aan het antwoord. Het is allemaal niet zo zwart-wit.

Toegevoegd na 2 uur:
http://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/rechten_en_plichten/wijzigingen_doorgeven/index.jsp#vtma1