wat kan ik doen tegen frequente migraine?

Ik gebruik gemiddeld 12x per maand 100mg sumatriptan om te kunnen blijven functioneren. Ik wil daar graag van af. Dus wat kan ik tegen de migraine aanvallen verder doen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Heel erg, ik heb zelf 13 jaar lang migraine gehad met dezelfde frequentie. Medicijnen hielpen niet, dus ben kritisch gaan kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Bij mij was het psychosomatisch, ik kon slecht tegen druk en was perfectionistisch. Ik ben aan de slag gegaan daarmee, in mijn geval geen hulp gezocht, maar gewoon boerenverstand en heel egoïstisch (zo voelt het) nee zeggen tegen dingen die stress veroorzaken bij mij.
Ik ben nu al jaren migraine vrij, zelfs zelden hoofdpijn. Ik kan slecht tegen prikkels, dus vermijd dat en dat helpt.
Sterkte, het is heel erg om zo te moeten leven.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik had minstens 12x per maand migraine, had het niet goed gelezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Was het (zoals flipjeboot terecht opmerkt) bij jou dan wel echte ("officiële") migraine, als ik vragen mag? Of had je last van een enorme spanningshoofdpijn of iets vergelijkbaars?
Ik ben al tientallen jaren migrainepatiënt. Drie jaar geleden zat ik boven de 12 triptanen per maand en ik wist dat ik iets anders moest gaan proberen, zeker ook omdat er veel vaatproblematiek in mijn familie voorkomt. Mij is destijds geadviseerd om neurostimulatie met de Cefaly te gaan uitproberen. Dit is de beste tip die iemand me ooit gegeven heeft. Ik weet dat het niet voor iedereen werkt maar voor mij is migraine nu iets van eens in de paar maanden.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Eerlijk gezegd is me niet duidelijk of dit apparaat inderdaad zomaar kan worden aanbevolen. Ik bedoel: werkt het echt, of lijkt het slechts te werken en is het in feite een apparaatje uit de alternatieve hoek? Ik houd alle mogelijkheden open, maar juist omdat dat betekent dat ik óók de mogelijkheid openhoud dat dit een onzin-apparaatje is, houd ik liever een slag om de arm. Ik raad vraagsteller dan ook aan om eerst een expert te raadplegen alvorens zomaar een onbekend apparaatje te gaan kopen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gezien de wetenschappelijke publicaties over dit apparaat en dat dat het merendeel van de Nederlandse hoofdpijncentra dit voorschrijven mag je er wel van uit gaan dat dit geen onzin apparaat uit de alternatieve hoek is. Ik weet niet of je lid bent van de besloten migrainegroepen op facebook maar daar doen veel medegebruikers hun verhaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Van die wetenschappelijke publicaties ben ik nou juist niet zo onder de indruk. Op hun eigen site vermelden ze maar 2 publicaties die daadwerkelijk met migraine van doen hebben. Een over bijwerkingen en klanttevredenheid. Slechts 53% is tevreden. Maar om dat percentage te halen moeten ze wel een paar gekke trucs uithalen. Waarom worden bijvoorbeeld alle patiënten die geen triptanen gebruiken geëxcludeerd?
De andere gaat over preventie van migraine. Deze studie heeft veel te weinig patienten geincludeerd om echt van waarde te zijn, slechts 73. Ze zeggen zelf al dat het een klasse 3 bewijslast geeft; dat is net iets beter bewijs dan "de dokter denkt dat het zo is." Maar goed, het lijkt me een veilig middel en wie weet behoor je tot de 53%
Zoals de antwoorden hierboven eigenlijk ook al laten zien is er bij niet-artsen nogal eens wat onduidelijkheid over migraine. Vaak wordt elke hevige vorm van hoofdpijn door leken migraine genoemd. Migraine is echter een heel duidelijk omschreven hoofdpijnsyndroom dat echt losstaat van andere vormen van hoofdpijn. Lastige is dan ook dan de klachten van migraine voor een deel overeenkomen met andere vormen van hoofdpijn.
Om een voorbeeld te noemen: een flinke aanval van spanningshoofdpijn kan ook eenzijdige bonzende hoofdpijn geven met lichtschuwheid, misselijkheid, braken en vlekken voor de ogen.

Dat je ooit de diagnose migraine hebt gekregen, ook als die terecht is, sluit natuurlijk niet uit dat je andere vormen van hoofdpijn krijgt. Voor artsen kan het soms ook erg lastig zijn duidelijk te krijgen of het echt gaat om migraine of toch om een andere vorm en ook voor artsen is vaak erg verleidelijk om hoofdpijnklachten bij een migraine-patient te duiden als hoofdpijn.

Eerste stap die je (of je huisarts) zou moeten zetten als je medicijnen niet (meer) helpen is het heroverwegen van de diagnose. Met andere woorden moet er nagegaan worden of je hoofdpijn wel echt de migraine is; ook als de klachten herkenbaar zijn.
Een bekende valkuil is bijvoorbeeld de analgetica-geinduceerde hoofdpijn (medicatieovergebruikshoofdpijn). Daarbij gebruikt een patient om begrijpelijke redenen (vaak hoofdpijnklachten) pijnstillers; bij langdurig gebruik kunnen pijnstillers helaas ook hoofdpijnklachten geven en instandhouden. Vooral mensen die 15 of meer dagen per maand pijnstillers of 10 of meer dagen per maand triptanen slikken lopen een sterk verhoogd risico op deze vorm van hoofdpijn (die helaas verrassend veel op migraine kan lijken.)

Als jij en je huisarts en toch zeker van zijn dat je hoofdpijn alleen door migraine veroorzaakt wordt dan kan je natuurlijk een preventieve behandeling overwegen. Meestal worden daarvoor zogenaamde beta-blokkers (meestal propranolol of metoprolol) voor gebruikt. Deze middelen kunnen het aantal aanvallen halveren.
Als de betablokkers niet gegeven mogen worden dan kunnen middelen als topiramaat of depakine, of als derde keus middelen als amitriptyline (off-label), helpen het aantal aanvallen te verminderen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
nog een kleine aanvulling.
Mocht je vooral rondom de menstruatie je aanvallen hebben dan kan de pil bijvoorbeeld ook helpen. Dat heeft wel een aantal haken en ogen, zo is het bij migraine met aura bijvoorbeeld niet altijd wenselijk.
Ik ga er vanuit dat je aanvallen niet zo duidelijk cyclusafhankelijk zijn en daarom zal ik er maar niet zo diep op ingaan.
Inekez1
7 jaar geleden
Precies wat ik ook dacht. Te veel medicatie kan juist het tegenovergestelde effect geven. Wat echter niet wil zeggen dat de door anderen genoemde suggesties geen invloed zouden kunnen hebben. Ook voeding, stress en omgeving (licht / geluid) kunnen op-migraine-lijkende-klachten, veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom zo neerbuigend over "niet artsen"?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Snap ik ook niet. Ik denk trouwens dat het merendeel van de huisartsen en neurologen een eenzijdige aanval van hoofdpijn (eventueel met aura) met misselijkheid, braken en schuwheid voor licht en geluid gewoon ook migraine noemen. Daar hoef je dus geen leek voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jackd:
Ik ben niet neerbuigend over niet-artsen; of dat is althans niet mijn bedoeling. Zoals ik al aangeef is de diagnose voor artsen vaak al lastig en artsen zijn inderdaad niet altijd correct in het taalgebruik (wat @FrederiqueS zegt gebeurt immers inderdaad). Dat niet-artsen zo'n denkfout maken is in mijn ogen dan ook niet verwonderlijk, maar dat betekent toch niet dat we de denkfout niet ter discussie mogen stellen? In de andere antwoorden wordt al vanuit gegaan dat het inderdaad om migraine gaat, maar dat is nog maar de vraag. Toch begint de oplossing voor VS waarschijnlijk wel bij de vraag óf het migraine is of niet. Pas als daar antwoord op komt kan er naar een oplossing gezocht worden. Overigens vraagt het ter discussie stellen van een al gestelde diagnose altijd ook wel om een beetje inleiding; misschien is dat alleen voor mij gevoelsmatig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"..dat het inderdaad om migraine gaat, maar dat is nog maar de vraag."
Nee dat is niet de vraag, de vraag heeft het duidelijk over migraine.
Hiermee wordt de vraagsteller weer eens in twijfel getrokken.
Behalve dat niet toegestaan is in antwoorden (daarvoor zijn de reacties) komt het nogal arrogant over. Ik denk trouwens niet dat dat je bedoeling is, dit soort vragen zijn gewoon lastig te beantwoorden als je alles mee wilt nemen. Maar als je enkel bij de vraag zou blijven.
Wat zijn dan de opties?
Nog meer medicatie in de vorm van beta-blokkers?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben het eens met Jackd. Het gaat om de opties bij migraine, dat is waar de vraagsteller naar op zoek is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Plus ik luister ook eerder naar een advies van een arts dan van de buurman, dat kan aan de buurman liggen ;;))