Hoe zorg ik dat mijn mondhoeken niet uitdrogen?

Ik smeer al jaren lang meerdere keren per dag uierzalf over mijn mondhoeken. Hoe zorg ik dat mijn mondhoeken niet telkens uitdrogen? De uierzalf helpt maar heel snel wordt het daarna erger dan hoe het daarvoor was.

7 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Meest gebruikelijk is om voor deze aandoening olie of crème te gebruiken met zinkoxide als basis. Het heeft namelijk een samentrekkend effect, waardoor de kloofjes en wondjes dichttrekken. De huid trekt als het ware weer naar elkaar toe. Daarnaast zorgt de zalf ervoor dat de huid verkoeling krijgt en vocht wordt toegediend. De zalf geeft daarnaast een beschermend laagje voor de invloeden van buitenaf zodat de huid netjes kan herstellen. Maak gebruik van zinkzalf, zodat je de invloed van de aandoening beperkt waarnaast de huid snel heelt. Let wel dat als het wordt veroorzaakt door een schimmel dat je in eerste instantie een anti-schimmelcrème gebruikt of de zinkzalf combineert met anti-fungal pillen.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
zinkolie, -zalf, -creme ed gebruiken we juist om de huid uit te laten drogen... Overigens kan het goed zijn dat dit wel een goed advies is; als het droge gevoel in de mondhoeken veroorzaakt wordt door een schimmel. Dat wordt Perleche of cheilitis angularis genoemd en komt vrij veel voor. Het probleem is dan eigenlijk dat de mondhoeken steeds wat vochtig zijn; de huid laten drogen is dan juist de bedoeling. Maar goed, strikt genomen dus geen antwoord op de vraag maar een min zal ik er niet voor geven.