ik krijg een vaginale echo ,maar kan je ook een uitwendig echo onderzoek krijgen van je baarmoeder en eierstokken?

ik heb al pijn aan mijn vagina een branedrig gevoel met plassen.heb ook al een onderbuik echo van de organen gehad,dat is wel uitwendig.maak me er nu al druk om.heb al last van duizelingen en ben hart patient.heb ook ritmestoornis

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja uitwendig is wat minder nauwkeurig en voor zover ik me herinner met juist een lege blaas en mede daarom minder vervelend en meestal ook pijnlijk onderzoek ;) Niet iedereen houdt van beeldmateriaal, maar vond net wel duidelijk filmpje die wat duidelijkheid geeft ? https://www.youtube.com/watch?v=sKHaALwGaeM Succes en ook met de uitslagen ;) Toegevoegd na 1 uur: Deze is duidelijker ;) https://www.youtube.com/watch?v=MD8U2_Yp_PU

Nee, met een uitwendige echo kunnen de organen zelf niet goed bekeken worden. Een uitwendige echo berust op ultrageluidsgolven die het menselijk oor niet kan horen. Doordat de inwendige organen deze golven terugkaatsen, worden ze zichtbaar op het scherm (monitor). Deze uitwendige echo biedt zo de mogelijkheid om bepaalde afwijkingen in grootte of andere afwijkingen in de buik te zien, zoals bijv. vleesbomen enz. Omdat ze waarschijnlijk bij jouw vorige uitwendige echoscopie geen afwijkingen konden vaststellen, moet het nu inwendig gebeuren. Bij de vaginale echoscopie wordt een lange dunne transducer gebruikt die de eierstokken en baarmoeder goed in beeld brengt, omdat het uiteinde van de transducer dichter bij de organen komt. Op de monitor is alles dan duidelijker zichtbaar. De echo is meestal niet pijnlijk als je tenminste geen ontsteking of bloeding in de buik hebt. Is dit wel het geval dan kan het onderzoek best pijnlijk zijn. Zie je ertegenop of heb je angst ervoor, zeg het de behandelaar. Je bent echt niet de eerste vrouw die hier moeite mee heeft. Samen kan er dan een oplossing gezocht worden om je gerust te stellen. Het is in elk geval al prettig als er rekening mee wordt gehouden en helpt ook om meer te ontspannen. Hoe meer ontspannen je bent, hoe makkelijker en pijnlozer het gaat.

Dat moet je overleggen met de arts die de echo gaat maken. Soms kan het, maar soms niet. Over het algemeen is het zo, dat een vaginale echo de voorkeur heeft als er door de buikwand onvoldoende te zien zal zijn. Dat kan gaan om het gebied dat ze willen onderzoeken (en je eierstokken liggen vrij diep), maar ook doordat je bijvoorbeeld veel buikvet hebt. (Ik kreeg tijdens mijn zwangerschap ook altijd vaginale echo's omdat ze domweg niet door die dikke laag spek heen komen). In dit geval denk ik echter at het de voorkeur geniet EERST je vaginale klachten aan te pakken ; dat klinkt als een kleine infectie of welicht een blaasontsteking, en daar zijn uitstekende middelen voor. Je zorgen maken is echter volstrekt onnodig ; de transponder die gebruikt wordt voor een vaginale echo is zo dun,hooguit een centimeter of drie, daar voel je bijna niks van, en ze gebruiken ruim glijmiddel. Het onderzoek is een STUK minder pijnlijk dan via de buik met een volle blaas ; daar heb ik traumatische herinneringen aan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100