Jeuk is een gewaarwording die veelal wordt gedefinieerd met “de sensatie in de huid die uitlokt tot krabben”. Het is misschien wel de meest voorkomende huidklacht ter wereld en kan variëren van een milde prikkel tot een allesoverheersende en tot wanhoop drijvende sensatie.

Jeuk is in eerste instantie bedoeld om jou voor parasieten, insecten en andere lichaamsvreemde organismen te waarschuwen wanneer zij met jouw huid in aanraking komen. Zodoende word je in staat gesteld om ze te verwijderen en jezelf beschermen. Door te krabben verjaag je het ongedierte, en het jeuken stopt daarmee.

Het proces dat jeuk veroorzaakt is tot op heden niet geheel ontrafeld. Wel is bekend dat specifieke jeukzenuwen worden geprikkeld door eiwitten (o.a. histamine en neuropeptiden). Deze stoffen komen vooral vrij bij ontstekingen van de huid en bij allergische reacties.

Er zijn talloze mogelijke oorzaken van jeuk, met of zonder huidafwijking. Indien er een duidelijke oorzaak is voor jeuk dien je de onderliggende aandoening of oorzaak te behandelen en niet de jeuk als symptoom. Wanneer jeuk zich steeds op dezelfde plaats voordoet, kan een huisarts of specialist de achterliggende oorzaak helpen opsporen.
Amadea
7 jaar geleden
Krabben kan jeuk minder maken door een milde pijnsensatie te creëren. Maar wanneer het lichaam op de pijnsignalen reageert, kan die reactie de jeuk erger maken.”
https://www.scientias.nl/waarom-jeuk-erger-wordt-als-je-krabt/

In het ruggenmerg zitten gespecialiseerde zenuwcellen Elk van die cellen heeft de zorg voor een afgebakend sensorisch (zintuiglijk) veld op de huid. Jeukt het ergens in dit gebied, dan zendt de cel elektrische signalen naar de hersenen. Wordt er vervolgens in dat dezelfde sensorisch veld gekrabd, dan verandert de zenuwcel zijn signaalpatroon. Blijkbaar zetten activiteiten op niveau van het ruggenmerg om, wat we voelen bij jeuk. 30 seconden na het krabben vervallen de zenuwcellen weer in hun oude signaalpatroon en melden de jeuk opnieuw aan de hersenen.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/121341-waarom-krabben-helpt-bij-jeuk.html