Hoe doorbreek ik de negatieve spiraal van mijn somatische zorgen?

Ik maak me altijd zorgen dat ik wat heb. Soa's, hartklachten, kanker, ALS. 1 symptoom betekent voor mij meteen dat ik de aandoening heb, ben vooral bang voor soa's. Kom veel bij de dokter en voel me voortdurend angstig. Wil liever niet met een psycholoog praten heb al een tijdje maatschappelijk werk gehad. Moet ik iedere keer me laten onderzoeken of ik de aandoening daadwerkelijk heb of voedt dat mijn angsten juist?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oei! Dat is angst en kan allen maar erger worden! Echt opssen. Is best lastig maar geen aandacht aan besteden, maar dat heb je vast al geprobeerd.Misschien raar maar het werk!! elke keer als je dat idee/gevoel krijgt een ijskoud bad/doche nemeen. Laat weten of je gedachten/ gevoel steeds minder word.
Ritsuka
7 jaar geleden
Klinkt als hypochonder, hier kun je voor behandeld worden.
Cryofiel
7 jaar geleden
Dit is inderdaad een probleem dat de neiging heeft te groeien. En dat wil je niet... *Waarom* wil je niet met een psycholoog praten? Het is iets psychologisch, dus...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je stelt de vraag verkeerd ; TENZIJ je inderdaad voortdurend (chronisch) ziek bent, heb je geen somatische maar psychische zorgen, en de aangewezen behandelaar daarvoor is de psycholoog. Hoe eerder je daar mee in gesprek kunt, hoe beter, voor je hypochondrie zich ook gaat ontwikkelen naar allerlei andere angsten en dwangstoornissen. Dan ben je NOG verder van huis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En pas op met met elk onschuldig kwaaltje of pijntje naar de huisarts lopen ; dan krijg je op den duur het "the boy who cried wolf"- effect. Als je om de haverklap alarm slaat terwijl er niets aan de hand is, nemen mensen je niet meer serieus als er ECHT iets mis kan zijn.

Antwoorden (2)

"Een mens lijdt dikwijls het meest, door het lijden dat hij vreest"
Dit is een wijze regel die bij jou van toepassing is. Ik kan jou niet uit die
spiraal halen, ik kan je alleen zeggen dat je meer in het 'glas is halfvol' denken
moet gaan zitten in plaats van het 'glas is half leeg'
Je gaat meteen al bij het minste of geringste van het ergste uit.
En waar is dat dan op gebaseerd?
Dat is iets wat jij jezelf meteen kritisch moet afvragen wanneer
de constatering van een "kwaal" de kop op steekt.
Je bent zelf geen medicus, dus doe objectief research via
google/medische websites want daarmee neem je de onzekerheid
weg en ook gelijk de angst. Ik promoot hier niet het zelf-dokteren
door middel van zelf researchen, maar de deur platlopen bij je
huisarts is het andere uiterste, er komt een moment dat de huisarts
je minder serieus gaat nemen bij je klachten.

Bij de SOA's zijn genoeg middelen beschikbaar om je te beschermen, dus als
SOA echt een probleem voor je is waarom neem je dan überhaupt het risico om
besmet te worden? Het feit dat je bang bent voor besmetting zegt eigenlijk dat je onveilig vrijt, en da's een beetje raar want je bent bang dat je iets oploopt, of opgelopen hebt maar doet hier niets preventief tegen. Dus je legt de angst en het
risico in een weegschaaltje en het risico wint dus steeds, dan is de angst wat mij
betreft niet diep genoeg geworteld.

Toegevoegd na 13 minuten:
De opmaak is niet helemaal WYSIWYG hier.
Is nog een regeltje niet meegekomen waar zei ik dat
jouw situatie neigt naar hypochondrie, en daar zijn
prima behandelingen voor, ook zonder psycholoog.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het UMC Utrecht geeft voor ex-kankerpatiënten een Mindfulness-cursus. Dat is iets waar jij ook baat bij zou hebben. Hoeft helemaal geen hypochondrie te zijn of te worden. Je moet alleen leren die gedachten los te laten en je te concentreren op het hier en nu. Cursus duurt 8 weken en wordt overal in het land gegeven. Vraag je huisarts of zo.
Ivana