Hoe doorbreek ik de negatieve spiraal van mijn somatische zorgen?

Ik maak me altijd zorgen dat ik wat heb. Soa's, hartklachten, kanker, ALS. 1 symptoom betekent voor mij meteen dat ik de aandoening heb, ben vooral bang voor soa's. Kom veel bij de dokter en voel me voortdurend angstig. Wil liever niet met een psycholoog praten heb al een tijdje maatschappelijk werk gehad. Moet ik iedere keer me laten onderzoeken of ik de aandoening daadwerkelijk heb of voedt dat mijn angsten juist?

Weet jij het antwoord?

/2500

"Een mens lijdt dikwijls het meest, door het lijden dat hij vreest" Dit is een wijze regel die bij jou van toepassing is. Ik kan jou niet uit die spiraal halen, ik kan je alleen zeggen dat je meer in het 'glas is halfvol' denken moet gaan zitten in plaats van het 'glas is half leeg' Je gaat meteen al bij het minste of geringste van het ergste uit. En waar is dat dan op gebaseerd? Dat is iets wat jij jezelf meteen kritisch moet afvragen wanneer de constatering van een "kwaal" de kop op steekt. Je bent zelf geen medicus, dus doe objectief research via google/medische websites want daarmee neem je de onzekerheid weg en ook gelijk de angst. Ik promoot hier niet het zelf-dokteren door middel van zelf researchen, maar de deur platlopen bij je huisarts is het andere uiterste, er komt een moment dat de huisarts je minder serieus gaat nemen bij je klachten. Bij de SOA's zijn genoeg middelen beschikbaar om je te beschermen, dus als SOA echt een probleem voor je is waarom neem je dan überhaupt het risico om besmet te worden? Het feit dat je bang bent voor besmetting zegt eigenlijk dat je onveilig vrijt, en da's een beetje raar want je bent bang dat je iets oploopt, of opgelopen hebt maar doet hier niets preventief tegen. Dus je legt de angst en het risico in een weegschaaltje en het risico wint dus steeds, dan is de angst wat mij betreft niet diep genoeg geworteld. Toegevoegd na 13 minuten: De opmaak is niet helemaal WYSIWYG hier. Is nog een regeltje niet meegekomen waar zei ik dat jouw situatie neigt naar hypochondrie, en daar zijn prima behandelingen voor, ook zonder psycholoog.

Het UMC Utrecht geeft voor ex-kankerpatiënten een Mindfulness-cursus. Dat is iets waar jij ook baat bij zou hebben. Hoeft helemaal geen hypochondrie te zijn of te worden. Je moet alleen leren die gedachten los te laten en je te concentreren op het hier en nu. Cursus duurt 8 weken en wordt overal in het land gegeven. Vraag je huisarts of zo.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100